نماز و دعا

من جوانی ۲۱ ساله هستم و از واجب بودن نماز در وقت خودش اطلاع دارم، اما به دلیل مشغله نمی‌توانم نماز را در وقت خود بخوانم،

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
آیا جمع کردن نماز بطور ظهر و عصر، مغرب و عشا گناه است؟ همچنین شرایط ازدواج ندارم و با این توجیه که عادت الخفیه باعث جلوگیری از تمایل به زنا یا دیگر گناهان جنسی می‌شود آن را بعضی اوقات انجام می‌دهم، آیا این اقدام من گناه بزرگی محسوب می‌شود؟

الف- در صورت اضطرار می‌توان نمازها را با هم جمع کرد. به هنگام نماز اگر فرد نمی‌تواند کارش را رها کند و در صورت رها نمودن آن زیان فراوانی در پی دارد، می‌تواند نمازهایش را جمع بگزارد، اما مبادا این کار عادت همیشگی او باشد.
ب- خود ارضایی گناه است، مبادا فرد به آن عادت کند و نتواند از دام آن رهایی یابد، کسی که نیاز جنسی دارد، ازدواج کند و اگر توان و امکان ازدواج ندارد، با اشتغال به عبادت و گرفتن روزه و دوری گزیدن از مکان‌ها و نگاه کردن به فیلم‌ها و صحنه‌هایی که شهوت را تحریک می‌کنند، خود را از افتادن در دام خودارضایی حفظ کند.

ببخشید توی روستای ما مسجدی هست که من همیشه آنجا نماز می‌خوانم، نفری هست که دروس علوم دینی می‌خواند،

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
با هم اختلاف عقیده داریم، خیلی وقت‌ها دو تا جماعت برگزار می‌کنیم، آیا درست است؟ (البته او فقط خودش هست بعضی وقت‌ها دو یا سه نفر می‌شوند اما ما 20 نفر هستیم)

گزاردن دو نماز جماعت در یک مکان همزمان با هم درست نیست. در مسجد باید مردمان از امام مسجد پیروی کنند و مأمومین نباید بدون دلیل شرعی از امام دوری گزینند و سبب برانگیختن شعله فتنه و کینه گردند، اگر در مسجدی بیشتر مأمومین از امام به سبب شرعی بدشان می‌آید مکروه است آن امام در آن مسجد امامت کند.
یکی از حکمت‌های نماز جماعت پدید آمدن محبت و همدلی و یکپارچگی میان افراد است، مبادا اختلاف میان مأمومین و امام به چند دستگی و تفرقه بیانجامد و افراد به یکدیگر پشت کنند و از یاری رساندن به هم دوری گزینند و فرجام بدی را در پی داشته باشد.

طی مباحثه‌ای دینی از من سؤال شد که دست بستن در نماز از چه زمانی بوده است که نمی‌دانستم و طرف مقابل با آوردن حدیث از صحیح بخاری اشاره به این داشتن که بستن دست در نماز از زمان خلیفه دوم بوده است، لطفا راهنمایی نمایید.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
باب وَضْعِ الْيُمْنَى عَلَى الْيُسْرَى: «740» حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: كَانَ النَّاسُ يُؤْمَرُونَ أَنْ يَضَعَ الرَّجُلُ الْيَدَ الْيُمْنَى عَلَى ذِرَاعِهِ الْيُسْرَى فِي الصَّلاَةِ. قَالَ أَبُو حَازِمٍ لاَ أَعْلَمُهُ إِلاَّ يَنْمِي ذَلِكَ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. قَالَ إِسْمَاعِيلُ يُنْمَى ذَلِكَ. وَلَمْ يَقُلْ يَنْمِي.[تحفة 4747]

بستن دست در نماز سنت است و در زمان پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- دست را در نماز می‌بستند، خود پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- در نماز دست راستش را بر روی دست چپش می‌گذاشت. روایت‌های فراوانی وجود دارد بیان‌کننده آن است که خود پیامبر در نماز دست‌هایش را می‌بست.
همین حدیثی که در پرسش آمده و آن را بخاری روایت نموده به این معنا است که دست بستن در نماز به خود پیامبر نسبت داده شده است.
مسلم از وائل بن حجر روایت نموده است که پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- در نماز دست راستش را بر روی مچ دست چپش می‌گذاشت.

سوالی در مورد خواندن نماز سنت در منزل دارم، بعضی می‌گویند بین اذان و اقامه. بعضی می‌گویند بعد نماز و حتی برایم سوال است کدام اقامه؟ اقامه مسجد که ما نمی‌شنویم یا منظور اقامه‌ای است که خودمان در منزل بگوییم؟

شماره: 
0

نمازهای سنت رواتب که با نمازهای فرض خوانده می‌شوند، دو رکعت قبل از نماز صبح، دو رکعت پیش از نماز ظهر و دو رکعت بعد از نماز ظهر، چهار رکعت (غیر مؤکد) پیش از نماز عصر، دو رکعت بعد از نماز مغرب و دو رکعت بعد از نماز عشا.
در مذهب حنفی چهار رکعت پیش از نماز ظهر و چها‌ر رکعت بعد از نماز ظهر سنت است.
بهترین مکان برای گزاردن نماز‌های فرض مسجد است و بهترین مکان برای گزاردن نمازهای سنت خانه است.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- فرموده است: «بین کل اذانین صلاة لمن شاء»[متفق علیه]
میان هر دو اذان نماز گزارده شود، برای هر کسی که بخواهد.

آیا نماز خواندن در مقابل بخاری (آتش) مشکلی دارد؟ نماز خواند در جلوی چه چیزهایی گناه دارد؟

شماره: 
0

نماز خواندن در مقابل بخاری مانع شرعی ندارد. نماز خواندن در جاهای پاک درست است، نماز خواندن در جاهای پلید درست نیست، اگر در روبروی نمازگزار تصاویری باشد که ذهن و دل نمازگزار را به خودش مشغول می‌گرداند، مکروه است.
عایشه-رضی‌الله‌عنها- پرده‌ای که دارای تصاویر بود در گوشه‌ای از خانه‌اش در سمت قبله آویزان کرده بود، پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- آنجا نمازگزارد در حالی که آن پرده پیش روی پیامبر بود، بعد از پایان نماز آن حضرت به عایشه فرمود: «امیطی عنا قرامک فانه لاتزال تصاویره تعرض فی صلاتی»[بخاری]