رهن، اجاره، وقف

رهن كامل و يا رهن و اجاره ساختمان از نظر اسلام چه حكمي دارد؟

شماره: 
0

به پرسش‌های پیشین در همین بخش مراجعه شود.

بنده اقدامات لازم جهت اخذ وام ازدواج را انجام داده‌ام، بنا به ضرورت‌های پیش آمده و کم نمودن هزینه‌های زندگی قصد دارم که کل مبلغ وام را به صاحب‌خانه داده و با پرداخت مبلغی اجاره، منزل ایشان را به اجاره بگیرم

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
سوال بنده این است که از لحاظ شرعی دادن مبلغ به صاحب‌خانه و پرداخت مبلغ اجاره‌ی کم چه حکمی داشته و آیا بنده در این اقدام دچار گناه می‌شوم یا خیر؟ لازم به ذکر مبلغ بیست میلیون تومان عرفاً تحت عنوان رهن به موجر داده می شود.

این نوع رهن و اجاره عرفی است و مانع شرعی ندارد و شما با آن گناهکار نمی‌شوید. گرچه برخی از علما بنابر شرایطی چنان رهن و اجاره‌ای را جایز نمی‌دانند.

می‌خواستم بدانم مهمترین کتب اهل‌سنت در فقه مذاهب چهارگانه که موضوع عقد اجاره را بررسی کرده است کدام است؟ و چنانچه ممکن است بنده را در این خصوص با منابع اصیل و معتبر اهل‌سنت راهنمایی نمایید.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
می‌خواستم بدانم مهمترین کتب اهل‌سنت در فقه مذاهب چهارگانه که موضوع عقد اجاره را بررسی کرده است کدام است؟ و چنانچه ممکن است بنده را در این خصوص با منابع اصیل و معتبر اهل‌سنت راهنمایی نمایید.

کتاب‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله:
1. الفقه علی مذاهب الاربعة، مؤلف عبدالرحمن بن محمد الجزیری
2. الفقه الاسلامی و ادلته، مؤلف دکتر وهبة الزحیلی
3. موسوعة مسائل الجمهور فی الفقه الاسلامی، محمد نعیم محمد هانی
4. فقه السنة، مؤلف سید سابق، ترجمه شده به فارسی
5. نیل الاوطار، مؤلف شوکانی
6. الموسوعة الفقهیة الکویتیة، وزارت اوقاف کویت
7. موسوعة الفقه الاسلامی، مؤلف محمد بن ابراهیم بن عبدالله التویجری
8. سبل السلام شرح بلوغ المرام ، مولف: محمد بن اسماعیل صنعانی

شخصي منزلی یا زمین خویش را به رهن می‌گذارد, برای مرتهن جایز است که از آن زمین و منزل استفاده نماید یاخیر؟

شماره: 
0

اگر راهن اجازه استفاده از مالش را به مرتهن بدهد استفاده از آن جایز است در این دیدگاه فقها اختلافی ندارد.

الف) اگرکسی یا جایی که امانتدار خوبی است بشناسیم در این صورت گذاشتن پولمان در حساب قرض الحسنه بانک ربوی حرام است؟ 2) آیا بیمه بازنشستگی هیچ اشکالی ندارد؟ 3) بنده شنیده ام که بعضی از علما عورت مردان برای مردان دیگر را فقط سوراخ پشت و آلت تناسلی می دانند در

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
الف) اگرکسی یا جایی که امانتدار خوبی است بشناسیم در این صورت گذاشتن پولمان در حساب قرض الحسنه بانک ربوی حرام است؟ 2) آیا بیمه بازنشستگی هیچ اشکالی ندارد؟ 3) بنده شنیده ام که بعضی از علما عورت مردان برای مردان دیگر را فقط سوراخ پشت و آلت تناسلی می دانند در صورتی که شما میگید که از ناف تا زانو اگر این درست باشه آیا نگاه کردن به کشتی و شنای مردان حرام است و آیا نمی شود با شورت ورزشی که معمولا بالاتر از زانو است به باشگاه رفت؟ 4) نگاه کردن به فیلم‌هایی که زن بی حجاب یا آرایش کرده دارد اشکال دارد؟ 5) اگر بنده پولی داشته باشم و نتوانم کاری بکنم که برایم سود اور باشه و پولم به خاطره تورم هر ساله از ارزشش کم شه در این صورت میتونم پولمو تو بانک گذاشته و به مقدار تورم سود بگیرم البته هر وقت تونستم با پولم کاری بکنم فورا از حساب خارجش کنم؟ 6) برادرم یه خونه دو طبقه داره که خانواده همه اونجا زندگی میکنند البته منم اونجا زندگی میکنم ایا من میتونم خونه خودمو اجاره بدم و به برادرم مقداری پول رهن بدم بخاطره اینکه دور هم باشیم و اینکه سربار برادرم نباشم آیا در این صورت رهن جایزه؟ البته اگر من هم برم خونه خودم یا طبقه اول برادرم خالی میمونه یا اینکه به کسی دیگری رهنش را پرداخته؟

الف- فردی که پولی دارد بهتر است آن‌را در داد و ستد و تولید به کارگیرد، و وضعیت اقتصاد رونق بگیرد تا با گذشت زمان پرداخت زکات از آن مال نکاهد، اگر چنین کاری میسر نباشد و امانتداری خوب وجود داشته باشد، فرد می تواند پول را نزد وی به امانت بگذارد با این وجود گذاشتن پول در حساب قرض الحسنه بانک ربوی مانعی ندارد. چون بانک امنیت پول را تضمین می کند ولی آن امنیت نزد فرد وجود ندارد.

دو سوال داشتم . 1- منظور از توبه زیاد چیست خصوصا در این ماه (شعبان) - یعنی فقط اینکه ما لفظ استغفرالله را بگوییم یا باید کار دیگری هم انجام دهیم ؟ 2- چند سال قبل من20% مالکیت مغازه ای را به قیمت 11 میلیون تومان خریدم و از ان موقع تاکنون 2.5% اجاره سالیانه

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
دو سوال داشتم . 1- منظور از توبه زیاد چیست خصوصا در این ماه (شعبان) - یعنی فقط اینکه ما لفظ استغفرالله را بگوییم یا باید کار دیگری هم انجام دهیم ؟ 2- چند سال قبل من20% مالکیت مغازه ای را به قیمت 11 میلیون تومان خریدم و از ان موقع تاکنون 2.5% اجاره سالیانه را بعنوان زکات پرداخت می نمودم . الان سهم 20% خودم را به شریکم به قیمت 80میلیون تومان فروخته ام . لطفا بفرمایید من باید چه مبلغی بابت زکات پرداخت نمایم؟

الف: توبه ویژه به زمان معینی نیست بلکه هر وقت فرد مرتکب گناهی می شود باید بی درنگ توبه کند و به سوی خداوند بازگردد؛ چون معلوم نیست مرگ فرد چه زمانی فرا می رسد پس باید فرد همیشه توبه کننده باشد. توبه نیز تنها زبانی نیست بلکه باید فرد قلباً از گناهی که انجام داده است پشیمان شود، و از آن گناه دل بکند و تصمیم قاطعانه بگیرد که به سوی آن گناه نرود. از سوی دیگر لازم است فرد همیشه توبه و اسغفار کند: پیامبر خدا(ص) فرموده اند: انی لاستغفرالله و اتوب الیه فی الیوم اکثر من سبعین مره " بخاری
همانا من هر روزی بیش از هفتاد بار از خداوند آمرزش می خواهم و به سوی او باز می گردم و توبه می کنم.

اگر مستأجر، سرقفل مغازه‌ای را خریداری و در توافق ضمن قرارداد، تعهد بر ایجاد شغل معینی نموده و مالک نیز فقط به شرط ایجاد همان شغل مورد توافق، قرار داد را قبول نماید

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
و مستأجر برخلاف توافق و بدون اذن و علی‌رغم مخالفت مالک، اقدام به تغییر شغل نموده و حداقل حدود 3 تا 6 ماه به شغل موصوف بپردازد و هم قبل و هم بعداز تغییر شغل، فعالیتی در مغازه نداشته و مغازه را تعطیل نماید. الف: نماز خواندن و کسب منفعت در آن مغازه با توجه به نارضایتی مالک چگونه است؟ ب: باتوجه به اینکه زمان خلف تعهد، ‌به مدت چند ماه(و موقت) بوده آیا موجر شرعاً می‌تواند در خواست تخلیه و باز پس گیری مغازه از مستأجر به علت تخلف از عهد، قرارداد و قانون را بنماید؟ ج: آیا می‌توان استنباط نمود که چون تغییر شغل بیش از چند ماه ادامه نداشته پس در نتیجه خلف تعهد صورت نگرفته و حق تخلیه برای مالک ایجاد نشده؟

نماز و کسب درآمد در آن مغازه از لحاظ شرعی درست است؛ اما برای رفع اختلافات به مراجع قانونی مراجعه می‌کنید.

در مسجدی ظرفی بدون استفاده وجود دارد که بسیار قدیمی میباشد. ارزش آن در حال حاظر چندین میلیون است و کسی از ارزش آن باخبر نیست.

شماره: 
1276
ادامه سؤال: 
آیا میشود آن ظرف را فروخت و پولی که از فروش آن به دست می آید را خرج همان مسجد کرد و یا به نیازمندان کمک کرد و مقدار کمی از آن را برای خودمان که جزء نیازمندان هستیم برداریم؟

با مشورت هیئت امنا می‌توان آن ظرف قیمتی رافروخت و بهای آن را در رفع نیاز‌های مسجد هزینه کرد. اما نباید بهای آن به فقرا و نیازمندان داده شود.

من پیش فردی کار می کنم که مغازه های زیادی دارد که اجاره می دهد، به طوری که هنگام اجاره دادن هر مغازه اجاره ی شش ماه یا یک سال آن مغازه را (به صورت نقد یا چک چند ماهه) از مستاجر می گیرد.

شماره: 
1145
ادامه سؤال: 
آیا گرفتن اجاره به این صورت صحیح است؟ضمنا حکم کارکردن من پیش آن فرد که هیچ گونه دخالتی در تصمیم گیری هایش ندارم چگونه است؟

گرفتن اجاره بها چند ماه آینده که مورد توافق طرفین باشد، اشکال شرعی ندارد.

مغازه‌ای دارم که آن را به شخصی اجاره داده‌ام ولی الان احتياج دارم که مغازه را به‌صورت رهن کامل واگذار نمايم. لطفاً مرا راهنمايي کنيد که آيا اين کار از لحاظ شرعی صحیح است يا نه؟ اگر اين مسأله اشکال شرعی داشته باشد -با توجه به نياز مبرم- چکار کنم؟

شماره: 
985

عقد رهن در عصر ما، رهن عرفی است و بر اساس نیاز مردم جایز دانسته شده است.
شما نیز با توجه به نیاز مبرم خود که بیان نموده‌اید، می‌توانید مغازه‌ی خود را رهن کامل بدهید.

همزمانی محتوا