خواستگاری و عقد ازدواج

دو پسرعمو برادر رضاعی هستند، یکی از پسرعموها می‌تواند خواهر پسرعموی دیگر را بگیرد؟

شماره: 
0

هرگاه کودکی شیر زن دیگری را بخورد فرزند آن زن به شمار می‌آید و جایز نیست با هیچکدام از فرزندان آن زن و فرزندان شوهر آن زن که شیر مربوط به اوست ازدواج کند؛ چون فرزند شیری (رضاعی) آن زن و مرد به شمار می‌آید.

دختری بعد از دو سال عقد به خاطر عدم تفاهم و با بخشش کل مهریه‌اش از همسرش توافقی طلاق بائن (دختر ماندن) می‌شود.

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
بعد از طلاق خانواده پسر مدعی نشان دوران نامزدی از قبیل مقدار طلاجات و لباسی که آورده بودند، هستند. آیا چنین حقی دارند؟

مرد از نظر حقوقی و شرعی حق دارد اموال مطرح شده در سؤال را که به همسرش داده است از او پس بگیرد؛ اما بهتر است و به تقوا نزدیک‌تر است که گذشت کند و اموال و هدایایی را که به همسرش داده است از او پس نگیرد.

در مورد ازدواج مسیار توضیح دهید و از لحاظ شرعی چه حکمی در میان اهل‌سنت دارد؟

شماره: 
0

ازدواج مسیار همان ازدواج دائم است با این تفاوت که زن از برخی حقوق خود مانند: مخارج زندگی و حق مسکن و حق هم‌خوابگی می‌گذرد.

دختری بعد از دو سال عقد به خاطر عدم تفاهم و با بخشش کل مهریه‌اش از همسرش توافقی طلاق بائن (دختر ماندن) می‌شود. بعد از طلاق خانواده پسر مدعی نشان دوران نامزدی از قبیل مقدار طلاجات و لباسی که آورده بودند، هستند. آیا چنین حقی دارند؟

شماره: 
0

مرد از نظر حقوقی و شرعی حق دارد اموال مطرح شده در سؤال را که به همسرش داده است از او پس بگیرد؛ اما بهتر است و به تقوا نزدیک‌تر است که گذشت کند و اموال و هدایایی را که به همسرش داده است از او پس نگیرد.

سوال: دختر شیرخواری به علت بیماری مادرش به مدتی که شیر خوردن باعث محرمیت گردد توسط زن دیگری شیر داده شده. زن شیردهنده دارای دو پسر یکی هم‌سن دختری که شیر خورده و دیگری چند سال بزرگتر است. آیا این دختر که شیر خورده می‌تواند با یکی از پسرهای زن شیردهنده، پس

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
سوال: دختر شیرخواری به علت بیماری مادرش به مدتی که شیر خوردن باعث محرمیت گردد توسط زن دیگری شیر داده شده. زن شیردهنده دارای دو پسر یکی هم‌سن دختری که شیر خورده و دیگری چند سال بزرگتر است. آیا این دختر که شیر خورده می‌تواند با یکی از پسرهای زن شیردهنده، پسر همسن یا پسر بزرگتر ازدواج کند؟

دختری که شیر زنی را بخورد دختر شیری آن زن به شمار می‌آید و با هیچکدام از پسرهای آن زن نمی‌تواند ازدواج کند چون خواهر شیری آن پسرهاست، خداوند در قرآن ازدواج با برخی زنان از جمله خواهران شیری را حرام کرده و فرموده است: (و اخواتکم من الرضاعه) ازدواج با خواهران شیریتان بر شما حرام است.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌وسلم- فرموده است:
«یحرم من الرضاعه ما یحرم من النسب»(مسلم، نسایی، ابن ماجه)
ازدواج با کسی که از راه نسب حرام است به وسیله شیرخوارگی نیز حرام می‌شود.

با سلام و عرض ادب و آرزوی توفیق در سال نو برای شما برادران عزیزم یکی از بستگان ما دو همسر دارند و بنده شیر دختر همسر اول ایشان را چند بار خورده‌ام و‌حال قصد خواستگاری از دختر همسر دوم ایشان دارم که از نظر سنی ۶ سال از بنده کوچکتر می‌باشد سوال این است که ا

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
با سلام و عرض ادب و آرزوی توفیق در سال نو برای شما برادران عزیزم یکی از بستگان ما دو همسر دارند و بنده شیر دختر همسر اول ایشان را چند بار خورده‌ام و‌حال قصد خواستگاری از دختر همسر دوم ایشان دارم که از نظر سنی ۶ سال از بنده کوچکتر می‌باشد سوال این است که این ازدواج جایز است یا خیر؟ بنده اهل سنت و سافعی مذهب هستم با تشکر

شما اگر پنج بار بنابر مذهب شافعی شیر همسر اول آن آقا را خورده باشید فرزند آن آقا و همسرش به شمار می‌آیید و دختر همسر دوم آن آقا نیز خواهر شیری شما به شمار می‌آید و ازدواج شما با وی درست نیست.

با عرض سلام و احترام سوالم در باره اینکه در دوران شیر خوارگی همرای خواهر مادرم یعنی خاله ام یکجا شیر خورد ه ام . سوال اینجاست که فعلاً نکاح اولادهای برادران مادرم برایم جائز است یا نیست.

شماره: 
0

اگر شما بنابر مذهب حنفی سه بار و بر پایه مذهب شافعی پنج بار از مادر بزرگ مادری‌ات همراه خاله‌ات شیر خورده باشد و شما کمتر از دو سال داشته باشید شما فرزند مادر بزرگ به شمار می‌آیید و با برادران و خاله‌ات که دایی‌های خودت هستند برادر و خواهر به شمار می‌آیید و ازدواج شما با فرزندان دایی‌هایت درست نیست.
اما اگر شما همراه خاله‌ات از زنی دیگر غیر از مادر بزرگت در کودکی شیر خورده باشید شما تنها با آن خاله‌ات خواهر شیری هستی و فرزندان آن خاله‌ات با شما محرم هستند اما در این صورت می‌توانید با فرزندان دایی‌هایت ازدواج کنید به شرط این که دایی هایت شیر آن زنی را که شما شیرش را خورده‌اید نخورده باشند.

باسلام اینجانب مردی متأهل هستم که هشت سال است ازدواج نموده‌ام و یک دختر 6 ساله دارم، پنج ماه است که همسرم من را ترک نموده و در طی چندین شکایت قضایی بیان نموده که من ایشان را از خانه بیرون کرده‌ام و طلاهایش را از دستش قیچی نموده‌ام در حالی که ایشان خودش و

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
باسلام اینجانب مردی متأهل هستم که هشت سال است ازدواج نموده‌ام و یک دختر 6 ساله دارم، پنج ماه است که همسرم من را ترک نموده و در طی چندین شکایت قضایی بیان نموده که من ایشان را از خانه بیرون کرده‌ام و طلاهایش را از دستش قیچی نموده‌ام در حالی که ایشان خودش و برادرش طلاها را قیچی کردند و گذاشتند و رفتند. اینجانب نیز از ترس اینکه در دادگاه محکوم به شکایت ترک انفاق که از جانب ایشان شده بود نشوم متوسل به دروغ شدم و گفتم طلاها پیش من نیست. حالا که ایشان نتوانسته‌اند دلایل کافی برای اثبات گناهکار بودن من بیاورند تقاضای قسم نموده‌اند و می‌‌گویند طلاها نزد ایشان است. و من هم چون انسان معتقدی می‌‌باشم و حرام و حلال سرم می‌شه نمی‌‌خوام برای یک اشتباه - قسم ناحق بخورم از یک سو هم اگرقسم نخورم حق طلاق و کلیه حقهای دیگر به همسرم تعلق می‌‌گیرد و می‌‌دانم که همسرم فقط قصد جدایی دارند نه چیز دیگر. حالا من برای اینکه قسم نخورم و آخرت خود را هم از دست ندهم چیکار کنم. لطفا راهنماییم کنید. ممنون خدا اجرتان بدهد.

شما در دادگاه حقیقت را بگویید و بیان کنید که شما زن را از خانه بیرون نکرده اید بلکه خودش با کمک برادرش از خانه بیرون رفته است شما نیز از راه قانونی دادخواست خود را پی گیری کنید. چون دروغ فرجام خوبی ندارد.

زنی به لحاظ مشکل جسمی شوهرش جدا از او زندگی می‌‌کند و امکان زندگی مشترک برایش فراهم نیست و شوهر حاضر به طلاق دادن زن نیست. با توجه به اینکه زوجین تبعه افغانستان بوده و در ایران زندگی می‌‌کنند و نکاح نامه آنان عادی می‌‌باشد اولا زن چگونه می‌‌تواند از طریق

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
زنی به لحاظ مشکل جسمی شوهرش جدا از او زندگی می‌‌کند و امکان زندگی مشترک برایش فراهم نیست و شوهر حاضر به طلاق دادن زن نیست. با توجه به اینکه زوجین تبعه افغانستان بوده و در ایران زندگی می‌‌کنند و نکاح نامه آنان عادی می‌‌باشد اولا زن چگونه می‌‌تواند از طریق دادگاه در ایران از شوهرش طلاق بگیرد؟ ثانیا قوانین و مقررات مربوطه را اعلام فرمایید؟

بهترین راه برای حل مشکل این زن و شوهر این است که به سفارت افغانستان مراجعه کنند در آنجا یک بخش وجود دارد که به چنین اموری رسیدگی می‌‌کنند.

زنی هستم حدود سه سال است ازدواج کرده‌ام و یک دختر دارم.از همان بچگی پدرم مادرم ، من و برادرم را رها کرده و رفت خارج بعد از نه سال با یک زن و سه تا بچه برگشت مادرم با این وجودم راضی به ادامه زندگی بود اما پدرم مادرم را طلاق داد و من و برادرم را هم نمی‌‌خوا

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
زنی هستم حدود سه سال است ازدواج کرده‌ام و یک دختر دارم.از همان بچگی پدرم مادرم ، من و برادرم را رها کرده و رفت خارج بعد از نه سال با یک زن و سه تا بچه برگشت مادرم با این وجودم راضی به ادامه زندگی بود اما پدرم مادرم را طلاق داد و من و برادرم را هم نمی‌‌خواست. مادرم چون توانایی مالی نداشت فقط من را بجای مهریه اش اورد پیش خودش و برادرم قرار شد همراه پدرم زندگی کند. و هیچ گاه احوالی از من نپرسید.دایی‌ام سرپرستی من را بعهده گرفت. زمان عقدم من حاضر نشدم به پدرم بگم و از برادرم خواستم بجای او اجازه عقد بده. حالا پدرم که فقط اسما" پدر بوده از بابت اینکه ازش اجازه نگرفتم عصبانیه وحتی شنیدم که گفته این ازدواج درست نیست و حتی گفته که زنا انجام دادم. من که انقد پایبند به اصول دین بودم و هستم این حرف برام خیلی سخته لطفاً جواب بدید که کار اشتباهی انجام دادم؟ سوال دیگری هم دارم مدتیه شوهرم که خیلی با ایمان و نماز خوان بود نمازهاشو ترک کرده و احساس می‌کنم که توی دلشم علاقه‌ای نسبت به فرد دیگری پیدا شده حتی خودشم می‌گه که برام دعا کن خیلی شرایط سختی دارم می‌ترسم که قضیه‌ای که بالا مطرح کردم عامل این مشکل باشه تو رو خدا راهنماییم کنید من خودم خیلی دعا می‌کنم شب 29 رمضان هم که بابت این قضیه خیلی ناراحت بودم لای قران رو باز کرده قبلش از خدا خواستم که با کلام خودش راهنماییم کنه که چکار کنم یکی از آیه‌های اون صفحه معنیش این شکیبایی کن و اندوهگین نباش منم از اون موقع تصمیم گرفتم صبر کنم و دعا بدرگاه خداوند که دل شوهرم رو بسوی خودش و من برگردونه تو رو خدا راهنماییم کنید کهچکار می‌تونم انجام بدم که زندگیم از هم نپاشه و دخترم هم مثل خودم بزرگ نشه، خواهش می‌کنم هر چه زودتر جواب رو برام ایمیل کنید.

در صورتی که ولی دختر زنده باشد اجازه او یا وکیلش در عقد ازدواج شرط است. اگر مرد با زن هم کفو باشد و پدر ولی حاضر به عقد دختر نباشد به قاضی مراجعه شود و اگر پس از اخطار قاضی ولی اجازه ندهد قاضی می‌‌تواند حکم جواز عقد ازدواج را صادر کند در این صورت عقد بدون اجازه ولی جایز است اما در مورد سوال شما راه شرعی این است که شما پدرتان را راضی کنید تا خودش یا وکیلش عقد شما را با همسرتان ببندد اگر موفق نشدید و پدرتان را راضی کنید به دادگاه مراجعه کنید تا قاضی در این زمینه حکم صادر کند. البته پدر اگر زنده باشد برادر ولی به حساب نمی‌‌آید.

همزمانی محتوا