خرید و فروش

نمونه یک قرارداد مشارکتی را می‌خواستم که مشکل شرعی نداشته باشد. مشارکت بین دو نفر است، یکی سرمایه‌گذار و دیگری مغازه‌دار. چگونگی تعیین سقف زمان برگشت سرمایه، اساساً می‌توان سقف زمانی تعیین کرد؟

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
نحوه‌ی تقسیم ضرر اگر مغازه‌دار مقصر نباشد چگونه است؟ آیا درهرصورت مغازه‌دار ضامن بخشی از ضرر خواهد بود؟ نحوه‌ی پیگیری مشکل قضایی جنس مثلاً توقیف شدنش و نیز نحوه پیگیری طلب و وصول چک از بدهکاران... چگونه باشد، بر عهده چه کسی باشد؟ چک ضمانت سرمایه را می‌شود از مغازه‌دار گرفت؟ چگونه در قرارداد ذکر شود که موجب سوءاستفاده سرمایه‌گذار نشود؟

در مضاربه سرمایه از سوی کسی و کار از سوی دیگری است و آن دو (عامل و سرمایه‌گذار) اندازه سود و زیان را توافقی میان خود تعیین می‌نمایند و براساس آنچه در قراردادشان توافق نموده‌اند، عمل می‌شود ولی عامل در زیان اصل سرمایه شریک نمی‌شود.
درصورتی‌که قرارداد مضاربه مطلق باشد و به مشارکت در زیان اشاره‌ای نشده باشد، در این صورت عامل تنها در سود شریم می‌شود نه زیان، مگر اینکه عامل عمدی سبب آن زیان شده یا کوتاهی کرده باشد که در این صورت به‌اندازه‌ی کوتاهی که داشته باید تاوان آن کم‌‌کاری خودش را بپردازد و در زیان اصل سرمایه نیز شریک باشد.

آیا خرید ماشین به شکل پیش‌خرید چند ماه جلوتر که سود آن مقدار پولی که پرداخت کردی‌ای را حساب می‌کنند از لحاظ شرعی جایز است؟

شماره: 
0

شما چون پول می‌دهید و کالا تحویل می‌گیرد، ربا محسوب نمی‌شود و صاحب کالا با این پیش‌پرداخت مبلغی را به شما تخفیف می‌دهند.

ما صرافی داریم و در بازار صرافی معامله‌ای است که ۱۰۰ ملیون تومان ما از احمد می‌خریم به نرخ همان لحظه و بعداً همان صد ملیون را به شخصی دیگری می‌فروشیم

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
(شاید نرخ تغیر کرده باشد و یا همان نرخ باشد) مسأله اینجاست که تومان که ما خریدیم از احمد اگر به حساب خود واریز نکنیم و مستقیم به شخص دیگری که فروختیم احمد واریز کند مشکل دارد؟ در صورتیکه دلارهایش را ما به احمد می‌دهیم و به شخص بعدی که فروختیم از او پس دلار می‌گیریم، یعنی خلاصه تومان در این معامله قبض نمی‌شود و دلار قبض می‌شود، بخاطر اینکه حساب‌های بانکی افغان‌ها در ایران به مشکل می‌خورد، بعضی اوقات حساب مسدود می‌شود، اسناد جدید می‌خواهد برای حساب، و یا هم صاحب حساب را حضوری می‌خواهد.

این نوع خرید و فروش در صرافی مانع شرعی ندارد و به نوعی زیر مجموعه مبحث حواله به شمار می‌آید و این نوع حواله هم از نظر شرعی جایز است.

اگر جنسي را به طور قسطي بفروشيد و سودي بگيريد حكم اين پول چيست؟

شماره: 
0

اگر جنسی را به قسط یا قرض با قیمت گرانتر بفروشد شرعاً جایز و مبلغ دریافتی حلال است.

شخص مسلمانی ملکی را به قیمت خیلی بالا که تقریباً یک و نیم برابر قیمت منطقه به يكي از آشناهای خود میفروشد، فروشنده ساکن محل وقوع ملک بوده و از تمامی شرایط حاکم بر ملک آگاه و اطلاع داشته است،

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
اما متاسفانه خریدار اهل محل وقوع ملک نبوده و از چند و چون شرایط حاکم بی‌اطلاع؛ یعنی اینکه خریدار در این معامله مغبون گشته و با گذشت چند سال از این موضوع معامله قابل فسخ نیست، با توجه به عرایض حقیر، حکم چنین معامله‌ای در فقه و اسلام چیست؟ و فرد فروشنده مرتکب گناهی شده؟ حال اینکه آگاه به شرایط و قیمت منطقه بوده و از عدم اطلاع خریدار سوء استفاده کرده که ملک را با قیمت خیلی بالایی فروخته است؟

فروشنده اگر آگاهانه آن کار را انجام داده و ملک را با بهایی گران‌تر به خریدار فروخته باشد، مرتکب گناه شده و از اعتماد خریدار به او سوءاستفاده نموده است.
هرگاه خریدار از غبن آگاه گردد در حالی که به هنگام خرید از آن آگاه نبوده وی اختیار فسخ معامله را دارد؛ چون این کار سبب زیان خریدار و فریب و نیرنگ او شده است درحالی‌که مسلمان باید از حدعه و نیرنگ بپرهیزد و آنچه را برای خود می‌پسندد برای برادر ایمانی خود نیز بپسندد، اما اگر خریدار به آن معامله راضی باشد، آن معامله به قوت خود پا بر جا می‌ماند و می‌تواند مابه‌التفاوت را از فروشنده پس بگیرید.

آیا خرید و فروش پاسور حلال است؟

شماره: 
0

دیدگاه علما درباره خرید و فروش و بازی با پاسور متفاوت است،‌ برخی آن را حرام می‌دانند و به این حدیث استناد نموده‌اند که پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- فرموده است: «من لعب بالنردشیر فکأنما صبغ یده فی لحم خنزیر و دمه»[مسلم]
برخی دیگر از علما آن را مکروه می‌دانند. دیدگاه دوم ترحیج داده می‌شود؛ زیرا بهتر است مسلمان به کارهایی بپردازد که در آن‌ها شبهه نباشد و لقمه حلال و پاک به‌دست آورد.

من زمینی را با قیمت 60 میلیون تومان خریدم و با قیمت 68 میلیون تومان به دوستم فروختم، البته به دروغ به دوستم گفتم 68 میلیون خریده‌ام، آیا معامله از نظر شرعی درست است یا خیر؟

شماره: 
0

این معامله درست است،‌ اما کار شما که درباره بهای خرید آن دروغ گفته‌اید،‌ حرام است. پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- فرموده است: «...فان صدقا و بینا بورک لهما فی بیعها و ان کذبا و کتما محقت برکة بیعهما» فروشنده و خریدار اگر راست بگویند و عیب کالا را بیان کنند، این معامله برای آنان مایه خیر و برکت می‌گردد و اگر دروغ گویند و عیب را بپوشانند برکت و خیر آن معامله از بین می‌رود.
کسی که کالایی خریده است و بخواهد آن را بفروشد،‌ می‌تواند آن را به بهایی بیش از بهایی که خریده است، بفروشد.

ملکی را خریداری کردم که در ابتدا صاحب ملک آنرا 4 ساله عنوان کرد ولی پس از عقد قرارداد و طی مراحل اداری سن ملک 6 ساله بود که البته تفاوت قیمت دارد، در ضمن ایشان و یا شاید بنگاه -نمی‌دانم- نشانی و محله ملک را نیز درست ارائه نکردند؛

شماره: 
0
ادامه سؤال: 
در متن مبایعنامه نیز مبلغ روزانه 200 هزار تومان به عنوان خسارت تاخیر برای طرفین اعمال شد، پس از کش و قوس‌های فراوان در نهایت این ملک را با سه روز تاخیر تحویل گرفتم، البته بسیاری از امکانات آن مثل دربها، شیرآلات و... معیوب هستند، که باید تعمیر کنم، همانطور که گفتم در متن مبایعنامه، بندی برای جریمه تاخیر وجود دارد، ولی ما شفاهاً درباره دریافت این جریمه حرفی نزدیم آیا از نظر شرعی صحیح است که من این مبلغ را از ایشان کسر کنم؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید، چراکه این مساله برای من خیلی اهمیت دارد و نمی‌خواهم کار غیر شرعی انجام بدهم.

چون آن اندازه دیر کرد در مبایع‌نامه نوشته شده است،‌ اشکالی ندارد که شما آن را دریافت کنید، اما اگر از حق خود بگذرید و آن را دریافت ننمایید، بهتر است. در ضمن آن عیب‌هایی که بر شمرده‌اید اگر پیش از خرید از آن‌ها با خبر بوده‌اید، شما حق مراجعه به فروشنده را ندارید،‌ اما اگر آگاه نبوده‌اید، می‌توانید به سبب وجود عیب در مبیع به فروشنده مراجعه کنید و بهای آن را از کل مبلغ کم کنید.

آیا کسب درآمد در بازاریابی شبکه‌ای حلال است یا حرام؟

شماره: 
0

بازاریابی شبکه‌ای که غالباً جزو شرکت‌های هرمی هستند بیشتر عالمان آن را جایز نمی‌دانند.

همزمانی محتوا