پاسخ به سؤالات فقهی

ایمیل خود را وارد کنید تا پاسخ‌های فقهی به صورت خودکار برایتان ارسال شود:

برای ارسال سؤالات فقهی خود به این آدرس مراجعه نمایید.

شماره: 0
سؤال 0: بنده کار ثابتی ندارم بعنوان مثال ۳ ماه در یک شهر شمال کشور و ۳ ماه دیگر در شهری در جنوب مشغول کارم با توجه به اینکه اغلب شهرها شیعه‌نشین هستن و فاصله‌ی شهرهای سنی‌نشین نیز هر از گاهی خیلی زیاد است برای اینکه نماز جمعه بروم خیلی برایم مشکل است؛
1396/05/22
ادامه سؤال:
آیا ممکن است در مساجد تشییع نماز جمعه خواند؟ آیا برای واجب و مستحب بودن نماز جمعه فاصله مهم نیست؟ مثلا اگر نماز جمعه در فاصله ۳۰۰ کیلومتری برگزار شود هنوز نماز جمعه بر شخص واجب است؟ الان در حال حاضر در فاصله ۴۰ کیلومتری مسجد اهل‌سنت که در شهری دیگر وجود دارد هستم اگر نتوانم نماز جمعه بروم دچار گناه کبیره می‌شوم؟
جواب:

جایگاه نماز جمعه برای ساختن شخصیت ایمانی فرد بسیار بالاست و بر هر مرد مسلمانی واجب است در نماز جمعه شرکت کند، مگر این که عذر شرعی داشته باشد،‌ اگر کسی در شهری و جایی زندگی کند که نماز جمعه برگزار نمی‌شود و امکان تشکیل جمعه نباشد و در نزدیکی آن محل نیز نماز جمعه گزارده نشود، آن فرد معذور است و برای نگزاردن نماز جمعه گناهکار نیست. اگر برای شما امکان داشته باشد به آن شهری که چندین کیلومتر با شما فاصله دارد بروید و برای رفت و آمد دچار حرج و سختی نشوید، لازم است همه برای گزاردن نماز جمعه به آنجا بروید وگرنه معذور به شمار می‌آیید.

شماره: 0
سؤال 0: حکم حضور در مراسم‌های عروسی چیست؟
1396/05/22
جواب:

اگر در عروسی گناه و کارهای حرام انجام نگیرد و فرد برای عروسی دعوت شود، لازم است که به عروسی برود، اما اگر در آنجا کارهای خلاف شرع انجام گیرد، نباید به آن عروسی برود، مگر این‌که با رفتن وی به آنجا خلاف شرع از بین برود و انجام نگیرد که در این صورت لازم است به آن عروسی برود.

شماره: 0
سؤال 0: در خصوص سقط جنين، اگر در آزمايشات جنين سندرم تشخيص داده باشند ولي بنا به دلايلي اين جواب در شش ماهگي داده شود و از لحاظ قانوني اگر ماه بارداري پايين‌تر باشد، عمل سقط قانوني انجام مي‌شود، ولي چون ماه بارداري من بالا هست،
1396/05/22
ادامه سؤال:
عمل سقط به طور قانوني اجازه انجام ندارد مگر در مطب‌هاي خصوصي با درخواست خود شخص اين از لحاظ اسلام چگونه است؟
جواب:

علما سقط جنین را که بیش از چهار ماه داشته باشد، جایز نمی‌دانند، مگر زمانی که حفظ جنین برای مادر خطرناک باشد که در این صورت برای حفظ جان مادر آن را جایز دانسته‌اند.

شماره: 0
سؤال 0: بنده چند سالی‌ست که به شهرستان برگشته‌ام و همراه زن و فرزند در یک خانه همراه پدر و مادرم زندگی می‌کنیم، قبلاً تهران ساکن بودم، به اصرار پدر و اینکه ایشان دوست داشتند با هم در یک خانه زندگی کنیم، با هم یک خانه دو طبقه خریداری کردیم،
1396/05/22
ادامه سؤال:
وضعیت کاری بنده به نحوی است که باید به سنندج نقل مکان کنم، البته خانه به شیوه‌ای است که رکود بازار دلیل بر عدم فروش آن دارد البته کمی هم بخاطر وضعیت خانواده پدرم فعلاً توانایی فروش آن را نداریم، بنابراین به ناچار تصمیم به گرفتن وام با کارمزد ۷ درصد گرفتم که بتوانم واحدی آپارتمانی در سنندج خریداری کنم، آیا وام ۴ درصد با ۷ درصد تفاوت دارد؟ یا کلاً وام با بهره ۱ درصد هم حرام است؟
جواب:

از آنجا که تهیه‌ی مسکن از ضروریات است با توجه به شرایطی که دارید،‌ اگر برای گرفتن وام جهت تهیه‌ی مسکن ناچار هستید، حکم فرد مضطر شامل حال شما می‌شود و گرفتن وام با بهره‌ای که بیان کرده‌اید، اشکالی ندارد. گرچه برخی از علما گرفتن وام با هر بهره‌ای را جایز نمی‌دانند، اما برخی دیگر با در نظر گرفتن شرایط و وضعیت تورم موجود آن را با درصدی تا حد چهار درصد جایز دانسته‌اند.

شماره: 0
سؤال 0: کسی به عنوان حسابدار در یک شرکت کار می‌کند و آن شرکت مقداری از پول را از بانک به صورت سود (بطور نزول) دریافت کرده است. تکلیف آن فرد حسابدار چیست؟
1396/05/22
جواب:

حسابدار در برابر انجام کاری که به او سپرده شده است، حقوق می‌گیرد و آن حقوق برایش درست است و اگر مشکلی هم متوجه آن نوع پول باشد،‌ مربوط به صاحب شرکت است و نه کارمندان آن.

شماره: 0
سؤال 0: اگر کسی مسافرت برود و جایی به مدت ۵ روز یا ۱ ماه آنجا خانه‌ی کسی مهمانی بماند، حکم نمازهایش چیست؟ آیا می‌تواند روزه هم نگیرد؟
1396/05/22
جواب:

در مذهب شافعی کسی که به مسافرت برود و مسافت آن تقریبا بیش از 90 کیلومتر باشد و بخواهد در آنجا بیش از چهار روز بماند به محض اینکه به آنجا برسد مسافر به شمار نمی‌آید و باید نمازهایش را کامل بگزارد و روزه‌های رمضان را بگیرد.

شماره: 0
سؤال 0: فردی هستم کارمند که دارای منزل و ماشین شخصی می‌باشم. آیا جایز و حلال است که وام دو درصد و نیم بگیرم و منزل یا مغازه بخرم؟ آیا این حکم برای زن و مرد با همان شرایط فرق دارد؟
1396/05/22
جواب:

بسیاری از علما وام گرفتن با دو نیم درصد را جایز می‌دانند و گفته‌اند آن کارمزد است و بهره به شمار نمی‌آید و مانع شرعی ندارد. حکم گرفتن این گونه وام برای مرد و زن یکسان است.

شماره: 0
سؤال 0: گذاشتن ریش تا چه حدی باید باشد؟ منظورم این است که اگر ریشم را با ماشین بزنم مثلاً یک میلیمتر مو بماند و سیاهی‌اش مشخص باشد اشکال دارد؟ اگر اینکار را انجام دهیم دچار گناه می‌شویم؟ در کل تراشیدن ریش حرام است یا کراهت دارد؟
1396/05/22
جواب:

درباره تراشیدن ریش دو دیدگاه وجود دارد، بیشتر علما گفته‌اند تراشیدن ریش حرام است و برخی دیگر از علما گفته‌اند: تراشیدن ریش مکروه است.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌وسلم- فرموده است: «احفوا الشوارب واعفوا اللحی»[متفق علیه]
سبیل‌ها را کوتاه کنید و [موی] ریش را رها سازید و نتراشید.
صاحبان دیدگاه نخست گفته‌اند صیغه‌‌ی امر در حدیث برای وجوب است و صاحبان دیدگاه دوم گفته‌اند صیغه امر در حدیث برای ندب است.

شماره: 0
سؤال 0: من یک مغازه دارم که هم نوشت‌افزار و هم کتاب‌فروشی و کپی دارم و می‌خواهم زکات آن را بپردازم، نمی‌دانم این همه وسایل را که هر ماه از آن کاسته و یا زیاد می‌شود و کلاً وسایل خرده و کوچک هستند را چگونه محاسبه و زکات آن را پرداخت کنم؟
1396/05/21
جواب:

سرمایه‌اتان و آنچه را که فروخته‌اید و پولش در دستتان باقی مانده است را سر سال حساب کنید و یک چهلم یعنی دو و نیم درصد آن را زکات دهید، به خود مغازه و لوازم و دستگاه‌هایی که در آنجا نصب کرده‌اید، زکات تعلق نمی‌گیرد.

شماره: 0
سؤال 0: حکم مراسم نامزدی و حلقه نامزدی چیست؟
1396/05/21
جواب:

مراسم نامزدی و حلقه نامزدی مانع شرعی ندارد، به شرط این که صیغه عقد ازدواج خوانده شود و حلقه‌ای که داماد در انگشت خود می‌اندازد از جنس طلا نباشد.

شماره: 0
سؤال 0: آیا در صورت نبود جای کافی برای سجده در هنگام نماز می‌توان از پشت دست استفاده نمود؟ یعنی دست را بر پیشانی گذاشت به جای گذاشتن پیشانی بر زمین؟
1396/05/21
جواب:

گذاشتن دست بر پیشانی برای سجده کفایت نمی‌کند، بلکه به هنگام سجده دست نیز باید بر زمین گذاشته شود، اما اگر در مکانی ازدحام باشد و جایی برای گذاشتن پیشانی بر زمین نباشد، در این صورت نمازگزار می‌تواند پیشانی‌اش را بر پشت یا روی پای نمازگزاری که در جلویش است، بگزارد.

شماره: 0
سؤال 0: در فقه شافعی اگر در یک سفر طولانی که ١٢ ساعت طول بکشد، در طول سفر نمازها باید چطور خوانده شود و اگر بدانیم که مدت اقامتمان در آنجا کمتر از ١۰ روز است، چگونه نمازمان را بخوانیم؟
1396/05/21
ادامه سؤال:
بنده شافعی هستم و پشت سر برادران حنفی نماز خواندم آنها گفتند: چون اقامتمان کمتر از ١۰ روز است نمازهای ظهر، عصر و شام دورکعتی خوانده می‌شود البته نماز جماعت بود.
جواب:

در مذهب شافعی مسافری که نیت کند در جایی بیش از چهار روز بماند، به محض این که به آنجا برسد، مسافر به شمار نمی‌آید و باید نمازهایش را کامل بگزارد، اما اگر نیت کند چهار روز یا کمتر از آن بماند، می‌تواند نمازهایش را جمع و شکسته بگزارد، اما اگر مسافر برای انجام کاری به جایی برود و امیدوار باشد که کارش همان روز انجام گیرد، اما انجام نگیرد و هر روز امیدوار باشد که کارش همان روز انجام گیرد، اما انجام نگیرد،‌در این صورت تا هیجده روز می‌تواند نمازش را شکسته و جمع بگزارد. اگر شافعی مهب پشت سر اما حنفی مذهب نماز بگزارد، دیدگاه هر کدام از آن دو امام را به کار گیرد،‌ برایش جایز است.

شماره: 0
سؤال 0: فروع دین اهل‌سنت کدام‌ها هستند؟
1396/05/21
جواب:

فروع دین بسیارند از جمله: نماز، زکات، حج، روزه، امر به معروف و نهی از منکر و...

شماره: 0
سؤال 0: اگر زنی فوت کنند و فقط چهار خواهر و سه عموزاده (مذکر) داشته باشد، وضعیت ارث بری آن‌ها به چه صورت است؟ آیا عموزاده‌ها ارث می‌برند؟
1396/05/19
جواب:

دو سوم دارایی سهم ارث خواهران است و بقیه دارایی به پسرعموها می‌رسد.

شماره: 0
سؤال 0: بنده پیرو مذهب شافعی هستم، هنگام نماز خواندن دستم رو تقریباً روی قلبم می‌گذارم، دوستانم به من ایراد می‌گیرند ولی من عادت کردم و به نحوی احساس خضوع بیشتری در نماز می‌کنم خواهشاً راهنمایی نمایید که من باید چکار کنم؟
1396/05/19
جواب:

دست بستن در نماز جزو هیآت (سنت) نماز است و علما نظرات متفاوتی در این زمینه بیان کرده‌اند، برخی دست گرفتن بالای ناف، برخی زیر ناف و... بنابراین هرگونه که دست گرفته شود و خشوع نماز بیشتر گردد اشکال شرعی ندارد؛ اما به نظرات دیگر هم احترام گذاشته شود و این امر نباید سبب اختلاف و تفرقه میان نمازگزاران مسجد گردد.