پاسخ به سؤالات فقهی

ایمیل خود را وارد کنید تا پاسخ‌های فقهی به صورت خودکار برایتان ارسال شود:

برای ارسال سؤالات فقهی خود به این آدرس مراجعه نمایید.

شماره: 0
سؤال 0: در مورد مراسمات عروسی اگر در گوشه‌ای در تالار بنشینی بخاطر گلایه نکردن دعوت‌کننده منعی ندارد؟
1396/09/22
جواب:

اگر در عروسی زن و مرد از هم جدا باشند و در میان مردان آهنگ مناسب و غیرمبتذل گذاشته شود مشکل شرعی ندارد، بنابراین نباید هر مجلس شادی را حرام دانست، از طرفی مسلمان نباید به هر دلیل رابطه با افراد دیگر را قطع کند به‌ویژه رابطه با اقوام و خویشاوندان را که خداوند به صله رحم دستور داده است، بنابراین اگر عروسی مشکلاتی هم داشته باشد، بهتر است به عروسی برویم تا رابطه‌ی ما با بستگان قطع نشود اما پس از خوردن شام و... زود برگردیم یا در مجالس مختلط شرکت نکنیم، در هر صورت گاهی می‌توان به عروسی‌ها رفت و در معاصی و در معصیت‌ها شرکت نکرد.

شماره: 0
سؤال 0: آیا سرمایه‌گذاری در بورس حرام است؟ با دلیل جواب بدهید؟
1396/09/22
جواب:

در عبادات اصل بر جایز نبودن عبادت است مگر دلیل شرعی داشته باشد اما در معاملات اصل بر جواز است مگر دلیلی بر حرام بودن آن ارائه گردد چنان که فرموده است: «یا ایها الذین امنوا اوفوا بالعقود...»[مائده:1] و «احل الله البیع و حرم الربا»[بقره:275] بنابراین معاملات در بورس و خرید و فروش سهام اگر از ربا پاک باشد و کالای مورد معامله شرعاً حرام نباشد، جایز است و مشکلی ندارد.

شماره: 0
سؤال 0: آیا خانم مسلمان می‌تواند برای کسانی که در حالت مرگ هستند سوره‌ی مبارک یاسین را بخواند؟ اگر میتواند به چه شیوه درست است که بخواند؟ و اگر درست نیست به چه دلیل؟
1396/09/22
جواب:

حدیثی که درباره‌ی خواندن سوره‌ی یاسین برای کسانی که در حال مرگ هستند، روایت شده به قول آلبانی ضعیف است بنابراین قابل استناد نیست، اما درباره‌ی قرائت قرآن زن در حضور نامحرم، عالمانی که معتقدند صدای زن عورت است گفته‌اند زنان با صدای بلند نزد مردان نامحرم قرآن نخوانند مگر در ضرورت و در کلاس آموزش قرآن.
برخی علما صدای زنان را عورت نمی‌دانند در نتیجه خواندن قرآن زنان در حضور نامحرم با صدای بلند را جایز می‌دانند در صورتی که با صدای معمولی بخواند و با صوت نباشد.
چنان که فرموده است: «...فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض»[احزاب:32]

شماره: 0
سؤال 0: گفتن که از پول سود بانکی می‌توانیم به کسانی که بیمار هستند و احتیاج دارند برای درمان بیماری داده شود آیا به عمل چاقی هم می شود داد؟
1396/09/22
جواب:

اگر فرد چاق برای رفع چاقی خود عمل جراحی می‌شود، نیازمند و مستمند باشد، می‌توان از آن پول هزینه‌ی عمل وی را داد.

شماره: 0
سؤال 0: من یک کارتخوان بانک ملت دارم هر ماه اگر پولی در حسابم باشد مقداری پول واریز می‌شود، من خودم از این موضوع ناراحتم و می‌ترسم شامل ربا می‌شود،
1396/09/22
ادامه سؤال:
به بانک هم مراجعه کردم و برای عوض کردن حساب گفتن امکان ندارد حساب را عوض کنم، حکم این پول چیست؟ پولی که واریز می‌شود متغیر است و ثابت نیست گویا کل حساب‌های متصل به کارتخوان بانک ملت به همین صورت هستند.
جواب:

این نوع پول سود بانکی است و خودتان از آن استفاده نکنید و برای درمان بیماران و نیازمندان بدهید.

شماره: 0
سؤال 0: سوال من در مورد آرایش ناخن هستش. آیا با وجود لاک روی ناخن می‌شود نماز خواند؟
1396/09/22
ادامه سؤال:
با توجه به اینکه مرد امروزی مایل است که همسرش همیشه آرایش ناخن داشته باشد، مایلم بدانم اساتید محترم راه میانه‌ای برای این درخواست دارند؟ البته نمی‌شود گفت فقط لاک؛ چون زیرسازی هم می‌شود و ژل هم به روی لاک زده می‌شود.
جواب:

وجود لاک در ناخن نماز را باطل نمی‌کند، اما به هنگام وضو گرفتن باید لاک را از روی ناخن پاک کرد؛ زیرا شستن ناخن فرض است و لاک مانع رسیدن آب به ناخن می‌شود لذا اگر زنی از لاک ناخن استافاده می‌کند، به هنگام وضو گرفتن باید لاک را پاک کند و بعد از وضو دوباره لاک بزند و نمازش را بگزارد.

شماره: 0
سؤال 0: الف- آیا قضای نماز برای مرده جایز است یا نه؟ ب- آیا اسقاط بعنوان فدیه و کفاره‌ی نماز و روزه مرده جایز است یا نه؟
1396/09/22
جواب:

الف- در مذهب شافعی قضای نماز مرده جایز نیست،‌ اما برخی از مذاهب آن را جایز می‌دانند.
ب- مرده اگر بدهی داشته باشد باید بدهی او داده شود، اگر قضای روزه داشته باشد، وارثان می‌توانند قضای آن روزه را بگیرند یا کفاره آن را بدهند، اما برای نمازهای قضای او کفاره نیست.

شماره: 0
سؤال 0: می‌خواستم بدانم خوردن ذبیحه اهل‌کتاب در حال حاظر چگونه است؟ آیا می‌توانیم ما در کشور لهستان ذبیحه آنها را بخوریم؟ با توجه به این که اکثریت مردم لهستان دیندارند و به آیین کاتولیک پایبند هستند؟
1396/09/22
جواب:

خوردن گوشت ذبیحه اهل‌کتاب مانع شرعی ندارد و درست است.
در قرآن آمده‌ است که: (وطعام الذین اوتوا الکتاب حل لکم...)[مائده:5]
و خوراک (ذبیحه‌های) اهل کتاب برای شما حلال است.

شماره: 0
سؤال 0: کوتاه کردن موهای سر و آرایش و پیرایش آنها توسط مردان در آرایشگاه‌ها، اگر یک قسمتی رو مثلا دور مو را بیشتر کوتاه کنند و بالای سر را کمتر کوتاه کنند آیا حرام است؟
1396/09/22
جواب:

در کوتاه کردن موی سر مرد اگر بخشی از مو را بیشتر کوتاه کند و بخشی را کمتر اشکال ندارد، اما اگر بخشی که کمتر کوتاه می‌کند کاملا از ته تراشیده شود و بخش دیگر موهایش بلند بماند، مکروه است؛‌ چون برای شخصیت فرد مسلمان مناسب نیست و از سوی دیگر خود را به شکل غیر مسلمان درآوردن است.
نافع از ابن‌عمر رضی‌الله‌عنه روایت کرده است که «نهی رسول الله عن القزع، قبل لنافع ماالقزع؟ قال: أن یحلق بعض رأس الصبی و یترک بعضه»[متفق علیه]
پیامبر خدا-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- از قزع نهی فرموده است: از نافع پرسیده شد قزع چیست؟ گفت: آن است که بخشی از سر کودک تراشیده شود و بخش دیگر آن تراشیده نشود.
امام احمد در شرح این حدیث فرموده است: علت نهی آن است که فرد با این کار خود را به شکل مجوسی‌ها درمی‌آورد.

شماره: 0
سؤال 0: در محاسبه زکات پول، اگر انسان مبلغی مقروض یک نفر و مبلغی طلبکار از یک نفر دیگر باشد، محاسبه زکات به چه شکل می باشد؟
1396/09/22
ادامه سؤال:
مثلاً 20 میلیون تومان مقروض یک نفر باشد و 40 میلیون تومان به شخص دیگری قرض داده باشد. آیا باید زکات مابه التفاوت را بدهد یا تمام پولی را که طلبکار است؟ اگر قرار باشد بدهی را قسطی پس بدهد چگونه است؟
جواب:

شما بدهی خود را از کل پولتان کم‌ کنید و آنچه برایتان می‌ماند و حد نصاب زکات باشد دو و نیم درصد آن را زکات بدهید، قسطی یا غیرقسطی مانع زکات نمی‌شود.

شماره: 0
سؤال 0: کارمند هستم و در شهر تهران به دور از خانواده زندگی می‌کنم اندکی پس‌انداز دارم که با سود آن کرایه خانه را پرداخت می‌کنم با توجه به هزینه‌های بالای زندگی در شهر تهران و اینکه به جز این پس‌انداز اندک دارایی دیگری اعم از خانه و ماشین و... ندارم آیا گرفتن سود
1396/09/22
جواب:

برخی از علما هر نوع گرفتن سود بانکی را حرام می‌دانند، اما برخی دیگر از علما گفته‌اند با شرایط ویژه فرد می‌تواند در صورت ناچاری سود بانکی بگیرد.
به شما توصیه می‌شود با صاحب‌خانه صحبت کنید و پول را به عنوان پول پیش‌ که همان رهن عرفی است، به صاحب‌خانه بدهید،‌ اما اگر نپذیرد و شما درآمد دیگری نداشته باشید و ناچار به گرفتن آن سود برای دادن به صاحب‌خانه باشید، اشکالی ندارد.

شماره: 0
سؤال 0: آیا انجام بازی‌های کامپیوتری که در آن‌ها نمادهای فراماسونری مانند تک چشم یا هرم با بز بافومت هست حرام است؟ حتی اگر تنها برای تفریح و سرگرمی باشد
1396/09/22
ادامه سؤال:
و به صورت اعتیاد هم در نیاید و انسان را از نماز هم باز ندارد؟ و نیز برخی می‌گویند این نمادها بر ناخودآگاه فرد تاثیر منفی دارد آیا این گفته درست است و اگر درست هست موجب حرمت نیز می‌شود؟
جواب:

بازی‌هایی که برای دین و ایمان و روان‌ انسان تأثیر منفی دارد، ‌یا بدآموزی دارد یا برای فرد سودی ندارد و چیزی بر ایمان و دانش ارزشمند و سودمند او نمی‌افزاید، فرد مسلمان باید از چنان بازی‌هایی دوری گزیند و به دنبال انجام ورزش‌های سودمند فکری و جسمی باشد.
پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- فرموده است: «من حسن الإسلام المرء ترکه مالایعنیه»[ترمذی]
از نیکوکاری اسلام شخص رها نمودن کارهایی است که به او سودی نمی‌رساند
البته اگر این نوع بازی‌ها فرد را به تشویق کارهای غیرشرعی کند، حرام هستند.

شماره: 0
سؤال 0: کسی که در تالار کار می‌کند به عنوان کارگر یا در رستوران با توجه به اینکه در رستوران‌ها و تالارها مشتریان قلیان سفارش می‌دهند و از صبح تا شب موسیقی شاد و رقاصی نیز در این مراسم‌ها انجام می‌شود آیا کار کردن در اینجاها مشکلی ندارد؟
1396/08/01
جواب:

اگر در مکانی دیگر کار بهتری از اینم بیابی،‌کارت را تغییر بده،‌ اما اگر امکان آن نباشد و به خود اطمینان داشته باشی که کار کردنت در آنجا به دین و اخلاق و شخصیتت زیان نمی‌رساند، کارت را ادامه بده.

شماره: 0
سؤال 0: به خاطر اینکه من شغل فصلی داشته و دائماً در شهرهای مختلف کارگری می‌کنم و اکثر شرکت‌ها جمعه‌ها هم کار می‌کنند، اگر قرار باشد کار نکنیم به‌احتمال زیاد اخراجمان کنند‌
1396/08/01
ادامه سؤال:
ولی من از عالمی پرسیدم گفت افرادی که در شهر غریب که فاصلش از شهر خودش بیشتر از ۸۶ کیلومتر باشد مثلاً به مدت ۴ سال دانشجو هستند یا سرباز هستند یا مثل من برای کار ۳ ماه جایی و ۵ ماه جایی دیگر مشغول کار هستند و مداوم این مدت اقامتشان بستگی به کارشان در شهرهای مختلف عوض می‌شود، غیر مقیم حساب شده و نماز جمعه بر آن‌ها واجب نیست بلکه اگر بتوانند شرکت کنند، مستحب است می‌خواستم بدانم طبق نظر اجماع علما تکلیف من و امثال من در ادای نماز جمعه چیست؟ فقط واجب و مستحب بودنش مدنظرم هست.
جواب:

جمهور علما گفته‌اند، کسی که در جایی حداکثر بیش از بیت روز ساکن بشود و خانه اجاره کند یا خانه داشته باشد، مسافر به شمار نمی‌آید، باید احکام عبادی خود را به طور کامل انجام دهد، نماز جمعه اگر در آنجا باشد بر او واجب است که در نماز جمعه حضور یابد.
اگر کسی در شرکتی و جایی مشغول به کار باشد و روز جمعه صاحب‌کار به او برای رفتن به نماز جمعه اجازه ندهد، اگر امکانش باشد در هر سه جمعه یک‌بار مرخصی ساعتی بگیرد و به نماز برود اما اگر امکان آن نباشد،‌ به دنبال کار دیگری بگردد و کارش را تغییر دهد تا بتواند احکام عبادی خود را نیز انجام دهد، اما اگر کار مناسبی برای خود نیابد و برای ادامه کار پیشین خود مجبور باشد، در این حالت برای حضور در نماز جمعه معذور به شمار می‌آید.

شماره: 0
سؤال 0: فرق بین آیات و احادیث قدسی چیست؟
1396/08/01
جواب:

لفظ و معنای آیه از سوی خداوند وحی شده است، اما معنا و مفهوم احادیث قدسی از سوی خداوند به پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- الهام می‌گردد و پیامبر-صلی‌الله‌علیه‌و‌سلم- با لفظ خود آن را بیان و از خداوند روایت می‌کند.