جدیدترین نظرها

مرسی نماد سرنوشت (20 ساعت 37 دقیقه پیش)

مرسی نماد سرنوشت اخوان‌المسلمین

در میانۀ هیاهوی کرکنندۀ این روزهای خاورمیانه، محمد مرسی رئیس جمهور پیشین مصر در جلسۀ دادگاهش درگذشت.
مرگ محمد مرسی بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای پیدا نکرد که دلیل آن نیز ناآرام بودن اوضاع خاورمیانه در این روزهاست. اگر مرگ او در شرایط آرامتری اتفاق می‌افتاد، طبعاً توجه بسیار بیشتری جلب می‌کرد.
مرسی در واقع به صورت نماد و سمبل اخوان‌المسلمین مصر در آمده بود و مرگ او نیز می‌تواند سرنوشت اخوان را به گونه‌ای نمادین به نمایش بگذارد.
اخوانی‌ها در ابتدای ظهور خود در جامعۀ مصر نیروی قدرتمندی بودند. تحول روزگار اما آنها را در برابر جمال عبدالناصر رهبر ملی‌گرای مصر قرار داد. ناصر با تمام توان اخوانی‌ها را سرکوب کرد و همزمان از درون اخوان گروه‌های تکفیری و تروریستی خطرناکی زاد و ولد کردند. انور سادات جانشین ناصر اما به همان میزان که از میراث سلف خود فاصله گرفت، به اخوانی‌ها نزدیک شد و میدانی برای تنفس آنها فراهم کرد. سادات البته خود توسط گروهی برآمده از اندیشه‌های برخی از رهبران اخوان بخصوص سید قطب قربانی شد، اما حسنی مبارک جانشین او، به روابط به نسبت حسنه‌اش با اخوان ادامه داد.
رابطۀ دولت مبارک با اخوانی‌ها در نگاهی کلی کج‌دار و مریز بود. او هر گاه که در مقابل سایر نیروها احساس ضعف می‌کرد راه فعالیت مسالمت‌آمیز اخوانی‌ها را می‌گشود به طوری که در یک برهه اخوان موفق به فرستادن 100 نماینده به مجلس مصر شد. مبارک اما هنگامی که دست و بال خود را برای بسط قدرت شخصی و خانوادگی‌اش گشوده‌تر می‌دید، بر اخوانی‌ها تا اندازه‌ای سخت می‌گرفت و حضور آنها در فضای رسمی را محدود می‌کرد.
در هر صورت در دورۀ سادات و مبارک، اخوانی‌ها حیات و بقایی کم و بیش تضمین شده داشتند تا اینکه خیزش بهار عربی مصر را فرا گرفت. اخوانی‌ها نیروی مؤثری در خیزش بهار عربی به شمار می‌رفتند به طوری که پس از ساقط شدن دولت مبارک، محبوبیت‌شان چندان بود که نهادهای انتخابی را در کنترل خود در آوردند. یکی از دلایل موفقیت اخوانی‌ها در انتخابات، تشکل و سازماندهی نیروهای آنها در برابر بی‌برنامگی و عدم انسجام رقبایشان بود.
اخوانی‌ها پس از سقوط دولت مبارک، خود را چندان به تسخیر نهادهای قدرت علاقمند نشان ندادند. آنها ابتدا فقط از تمایل خود به حضور در مجلس سخن گفتند و سپس هرگونه علاقه به دستیابی به صندلی ریاست جمهوری را رد کردند. اینها اما صرفاً تبلیغاتی شبیه به عملیات فریب بود چرا که اخوانی‌ها همین‌که زمینه را مساعد دیدند، در جهت کنترل کامل مجلس و دستیابی به مقام ریاست جمهوری تردیدی به خود راه ندادند.
به هر حال، چیزی نگذشت که اخوانی‌ها تمام عرصه‌های قدرت در مصر را به انحصار خود در آوردند و دیگرِ شرکای خیزش بهار عربی را به حاشیه راندند. این بود که ائتلاف قدرتمندی متشکل از ارتش، بروکرات‌ها و تکنوکرات‌های بخش دولتی و خصوصی، جامعۀ قبطی‌ها، سکولارها و حتی جنبش سلفی النور علیه حکومت آنها شکل گرفت که نهایتاً به کودتای تحت رهبری عبدالفتاح سیسی علیه آنها منجر شد.
کودتای سیسی چندان خشمی در جامعۀ جهانی برنیانگیخت و حتی هنگامی که سیسی سیاست مشت آهنین را در برابر اخوانی‌ها در پیش گرفت و به سرکوب بی وقفۀ آنها دست زد، صدای اعتراض رسایی از سوی دیگر دولت‌ها بلند نشد.
اینک اخوانی‌ها از عرصۀ سیاست رسمی مصر حذف شده‌اند و در مقایسه با دوران سادات و مبارک، بی نهایت تحت فشار و سرکوب‌اند.
آنها اگر به سرنگونی مبارک که با آنها کم و بیش مدارا می‌کرد، حریص نمی‌شدند و یا پس از سرنگونی او سودای انحصار قدرت را در سر نمی‌پروراندند؛ امروزه وضع‌شان به این وخامت نبود. آنکه همه چیز را بخواهد همه چیز را از دست می‌دهد!

در پاسخ به مطلب (پیام دبیرکلّ جماعت دعوت و اصلاح در پی شهادت رئیس‌جمهور منتخب مصر)
ضعف در حکومتداری عدم داشتن (23 ساعت 11 دقیقه پیش)

ضعف در حکومتداری
عدم داشتن نیرو نفوذی در ارتش و پاکسازی ارتش ار طرفداران
اعتماد مجدد به غرب
عدم جبهه گیری انقلابی در مقابل رژیم صهیونیستی
15 میلیارد دلار پول سعودی و امارت
تندروی سلفی های طرفدار عربستان و حزب نور و اعتراض علیه اخوان که نمادش در اعلام دشمنی عربستان با قطر و تکفیر اخوانی بروز کرده است.
و... از ایرادات اخوان در مصر بود.
وزیر دفاعش فروخته شد و کودتا کرد

در پاسخ به مطلب (شهید محمّد مرسی یک شهید با چندین قاتل)
انا لله و انا الیه (1 روز 14 ساعت پیش)

انا لله و انا الیه راجعون

خداوند ایشان را در جوار رحمت خود جای دهد. ایشان به مفهوم قرآنی تمام یک مجاهد بود. به امید فروپاشی هر چه زودتر ستون‌های ظلم و ستم و رهایی مظلومان.

در پاسخ به مطلب (دکتر محمّد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر در دادگاه دار فانی را وداع گفت)
یاور دیرین مرحوم مفتی‌زاده که (1 روز 16 ساعت پیش)

یاور دیرین مرحوم مفتی‌زاده که با سادگی زیست و عامل به آن‌چه می‌دانست بود و شاگردانش را درس عزت و شرف و زهد می‌داد، خداوند متعال از ایشان راضی باد و راهش پر از رهرو!

در پاسخ به مطلب (معاونت مرکزی و استانی علما و طلّاب جماعت درگذشت ماموستا سیّد عمر حسینی را تسلیت گفت )
(ليعلم أبناؤنا أن آباءهم (1 روز 16 ساعت پیش)

(ليعلم أبناؤنا أن آباءهم وأجدادهم كانوا رجالاً، لا يقبلون الضيم، ولا ينزلون أبداً على رأي الفسدة، ولا يعطون الدنية أبداً من وطنهم أو شرعيتهم أو دينهم).

ارتقى قبل قليل صاحب هذه الكلمات صابرا ثابتا صامدا محتسبا، لم يبدل ولم يغير، وما اظنه مات بأزمة قلبية، وإنما قتل قتلا مباشرا من قبل زبانية السيسي ومن وراءه من إخوانه الذين يواليهم ويدافع عن أمنهم..
اذهب إلى ربك ايها الرئيس البطل محمد مرسي شهيدا؛ لتشكو له ظلم الأبعدين والأقربين، المنقلبين والمفرطين ..

ستظل دماؤك الزكية نارا ونورا: نارا تحرق المنقلبين المجرمين، والخونة المفرطين، ونورا يضيء الطريق للمجاهدين الصادقين والعاملين المرابطين..
#وفاة_الرئيس_محمد_مرسي

در پاسخ به مطلب (دکتر محمّد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر در دادگاه دار فانی را وداع گفت)
مُرد کسی که مستحق مرگ نبود، (1 روز 16 ساعت پیش)

مُرد کسی که مستحق مرگ نبود، بر دست کسی که مستحق حیات نیست...

آری مرگ شیر، در قفس روباه و روباه صفتان...

خدایا این شهادت را بر قامت این شیرمرد آراسته ومبارک گردان...

در پاسخ به مطلب (دکتر محمّد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر در دادگاه دار فانی را وداع گفت)
مرد صالح و پاک، محمد مرسی (1 روز 16 ساعت پیش)

مرد صالح و پاک، محمد مرسی عزیز، از سرای ناپاک ما سرافراز گذشتی. درود به شرافت و عزت تو...

"آه اسفندیار مغموم
تو را آن به که چشم فروپوشیده باشی"

در پاسخ به مطلب (دکتر محمّد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر در دادگاه دار فانی را وداع گفت)
نگاه خوبی است! دکتر فنایی (2 روز 12 ساعت پیش)

نگاه خوبی است! دکتر فنایی انسانی دقیق‌النظر است.

در پاسخ به مطلب (درس‌های معنوی بهار)
قطبی نازنین، کاش همە دلی به (2 روز 12 ساعت پیش)

قطبی نازنین، کاش همە دلی به صفای دل و نگاهی به ژرفای نگاهت و تأملی عمیق به وجود، مانند تو داشتند. توفیقتان افزون باد!

در پاسخ به مطلب (اساس زندگی معنوی)
با سلام خدمت دکتر خردوی (2 روز 12 ساعت پیش)

با سلام خدمت دکتر خردوی گرامی
ورود خوبی جهت نگاه تحلیلی و انتقادی به عملکرد جماعت است. اما گمان می‌کنم پاسخ‌ها از عمق چندانی برخوردار نیستند و اندکی محافظه‌کارانه هستند.
دکتر تقسیم‌بندی ثلاثی جنبش‌های اسلامی را سطحی قلمداد کردەاند ولی خود تقسیمبندی جدیدی ارائه نکردەاند!
نکتەی آخر اینکه مشکلات جماعت را ناشی از عدم انسجام سازمانی دانستەاند، درحالیکه مشکلات معرفت‌شناختی فراوانی در درک و فهم اعضا از قرآن و سنت در میان اعضا مشهود است. عضویی از جماعت تابع قشری و طابق النعل بالنعل سنت(=در مقابل تجدد) است و فهم سلف صالح را بهترین فهم می‌داند وانگهی از همین جماعت هم طیفی هستند که اساسا فهم گذشتگان و اجتهاد آنان را به رغم صالح بودنشان از لحاظ انتولوژیک و هرمنوتیک برنمی‌تابند و تأسی از آنان را فعلی عقلایی نمی‌دانند. دو طرف همدیگر را متهم می‌کنند که فهم صحیحی از دین ندارند! حال با این دو سر محور چگونه می‌توان مدعی شد که مشکلات معرفتی وجود ندارد؟

در پاسخ به مطلب (نگاهی انتقادی به رویکردها و عملکردهای جماعت‌های اسلامی در گفت‌وگو با دکتر محمود خردو)
صادقانه بگویم بودن beingرا (5 روز 3 ساعت پیش)

صادقانه بگویم بودن beingرا درست معرفی نکرده اید از طرفی روح و معنویت را هم معرفی نکرده ای شما بدون شناخت روح و معنویت و بودن در آرزوی بودن آنها سخن پردازی نمودی
مقصود از بودن رسیدن به خوداگاهی و رسیدن به خود آگاهی یعنی دست یافتن به هستی خود و جهان اما همین سخن نیز قصه درازی دارد شما باید بتوانید مکانیسم رسیدن به آن را بدرستی ترسیم کنید نه اینکه همچون درمانده ای از این و آن سخنی برگیرید و سخن از مفاهیم نامفهوم به میان آورید و در آخر هم خود صادقانه بدانید راه به جایی نبرده اید.
کاش بجای اینهمه در هم بر هم بافتن روح و معنویت را در حوزه دین مورد تامل قرار می دادی و به معرفت آنها توجه می کردی و از خود جویای شناخت روح و معنویت می شدی یا اینکه خوداگاهی یا همان بودن را از نگاه اریک فروم تشریح می کردی یا خوداگاهی را در نگاه شوپنهاور بزرگ جویا می شدی
آذرزومند توفیق روز افزون شما

در پاسخ به مطلب (اساس زندگی معنوی)
با سلام.من کرایه‌نشین هستم و (5 روز 6 ساعت پیش)

با سلام.من کرایه‌نشین هستم و هزینه‌ای برابر قیمت یک خانه را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کرده‌ام و از طرفی کارمند میباشم.از طرف دیگر ماهانه ۱۴۰۰۰۰۰تومان قسط دارم و حدود ۷۰۰۰۰۰تومان به مادرم کمک میکنم.بطوریکه تقریبا سود سرمایه‌گذاریم صرف این دو امر می‌شود.

آیا زکاتی به مالم تعلق میگیرد؟

در پاسخ به مطلب (به برادرم که 120 میلیون تومان بدهی دارد، مقداری پول قرض داده‌‌ام و امیدی هم به بازگشت آن از سوی او ندارم، چرا که ورشکسته شده است. آیا مشمول زکات می‌شود؟)
با تشکر از نویسنده عزیز با (1 هفته 6 ساعت پیش)

با تشکر از نویسنده عزیز
با اینکه هیچ وقت نتوانستم این راهکار قرآنی را هضم کنم ولی به گمانم "واضربوهن" در این آیه به هیچ وجه من الوجوه معنایی جز زدن و تنببه بدنی به آن شکلی که ما می دانیم و اطلاع داریم ندارد. چقدر تلاش میشه که جمله را از معنای ظاهری و اصلی آن که همان زدن است منحرف کنند ولی با اندکی آگاهی از ادبیات عرب چنین تأویل و تفسیرهایی اصلا به آیه نمی چسبد... بله ضرب با انواع حروف جر معناهای متفاوتی داره ولی وقتی به صورت مطلق آمده یعنی زدن و لا غیر...
وانگهی مگر این امر واجب است؟؟ مگر همه باید زنان ناشزه خود را بزنند تا به آیه عمل کرده باشند؟؟
این گونه نتیجه گیری مانند سخن کسی است که زن دوم اختیار می کند و می گوید سنت است!!!
به نظرم خود را چندان درگیر این موضوع نکنیم؛ آیا خدای متعال از ما می خواهد این گونه از کلامش دفاع کنیم؟؟ فکر می کنیم اگر این موضوع را به نحوی حل کردیم دیگه کسی بهانه ای نمیاره؟؟
و جمله آخر: به جای آن که نگران زنان باشیم الان نگران مردها باشیم که از دست زنان کتک نخورند...

در پاسخ به مطلب (عبارت «وَاضْرِبُوهُنَّ» در قرآن به چه معناست؟)
سلام علیکم.نیت حسنه ی برادر (1 هفته 23 ساعت پیش)

سلام علیکم.نیت حسنه ی برادر بزرگوارمان محل تقدیر و تشکر است.اما چند نکته را باید یادآوری کرد: اولا این که مقصود از«نشوز» چیست، جای بحث داد.اگر آن را تمایل زن به مرد اجنبی بدانید، خودداری از رابطه ی جنسی با او و ترک منزل، مطلوب زن و اتفاقا در راستای انحراف او است! ثانیا: منحرف کردن معنای «ضرب» از زدن به سفر و دوری کردن و ... این گونه بی حساب نیست.تنها وقتی ضرب با «فی» همراه باشد، معنای سفر میدهد.بعضی از معنای برای آیات ذکر شده را هم خودتان اصرار به درست بودنشان دارید! آنجا که قطع دست بخاطر دزدی و شلاق زدن در ملا عام بخاطر زنا و اعدام به خطر محاربه و افساد در زمین با صراحت و قاطعیت تسریع شده است، زدن زن ناشزه البته تحت مقررات شرعی چرا باید نامأنوس و نامقبول بنماید؟!خانواده اگر واقعا تا آن حد مهم و مورد تاکید دین است، چرا حفظ حرمت آن را کمتر از مال بدانیم؟ چرا با نتوانیم با یک تنبیه مختصر از آن صیانت کنیم؟

در پاسخ به مطلب (عبارت «وَاضْرِبُوهُنَّ» در قرآن به چه معناست؟)
خیلی خوشحال شدم که بالاخره در (1 هفته 5 روز پیش)

خیلی خوشحال شدم که بالاخره در کشوری به اصطلاح اسلامی اجازه نماز خواندن داده شد. مشکلی‌ که متاسفانه در کشورهای غیر اسلامی نداریم!!!!!!

در پاسخ به مطلب (بازگشایی مسجد اهل‌سنّت رسالت تهران و اقامه‌ی نماز عید فطر در آن)