عنوان تاریخ
راهکار اسلام برای جلوگیری از خودکشی
(حامد عطار) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/12/05
ضرورت اجتهاد در عصر کنونی
(فرزاد ولیدی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فقه شافعی دانشگاه تهران و دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و تحقیقات تهران)
1398/11/30
اسلام و حقوق بشر... بررسی افکار غربی
(دکتر جعفر شیخ ادریس) (ترجمه: وفا حسن‌پور)
1398/11/27
چرا حسن البنا را ترور کردند؟
(ترجمه: واحد ترجمەی پایگاە اطلاع‌رسانی اصلاح)
1398/11/25
اعتدال شیخ قرضاوی
(ولید ابو النجا) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/11/21
جامع بودن عبادت در اسلام
(عبدالوهاب قرش)
1398/11/17
نبیل فولی: پیشرفت جهان اسلام بدون توجّه به بُعد معنوی ناممکن است
(ترجمه: اصلاحوب)گفت‌وگو: سنوسی محمد
1398/11/14
«معامله‌ی قرن»: دوژوره کردن وضع دوفاکتو!
(صابر گل‌عنبری/ کارشناس مسائل خاورمیانه)
1398/11/12
مصرف‌زدگی(نگاه اخلاقی اسلامی)
(گردآورنده: اصلاح‌وب)
1398/11/12
امید در امتداد محرومیت
(سعدالدین صدیقی ـ عضو شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح)
1398/11/09
کدام امید؟
(صدیق قطبی)
1398/11/07
قرآن کریم و انبساط زمان
(دکتر سیداحمد هاشمی) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/11/05
نگاه اسلامگرایان مراکشی به حکومت اسلامی
(بلال تلیدی) (ترجمه: وفا حسن‌پور)
1398/11/03
ترکستان شرقی، فلسطین فراموش‌شده!
(عبدالخالق احسان - افغانستان)
1398/11/01
پویایی اسلام
(محمد سنوسی) (ترجمه: عبدالخالق احسان - افغانستان)
1398/10/29
پس از التهابات اوّلیّه‌ی سیل چه کنیم؟
(دکتر امان‌الله تمنده‌رو)
1398/10/25
بررسی و تحلیل آیات قتال(جنگ) در قرآن کريم
(دکتر سیداحمد هاشمی)
1398/10/22
مواضع جماعت؛ دورنگری خردمندانه یا هیجان‌زدگی زودگذر
(هیوا راشدی)
1398/10/19
ضرورت مقاصدی بودن اجتهاد در عصر حاضر
(دکتر نوید نقشبندی - استادیار گروه فقه شافعی و عضو پژوهشی پژوهشکده کردستان شناسی دانشگاه کردستان)
1398/10/16
دگرستیزی یا دگرپذیری؛ نقطه عطف این‌جاست!
(عثمان عباسی)
1398/10/11
توجيهات تربیتی قرآن به پیامبر(ص)
(فرزان خاموشی)
1398/10/09
پل و دیوار
(دکتر سید احمد هاشمی)
1398/10/07
اجلاس کوچک کوالالامپور
(وفا حسن‌پور)
1398/10/05
فقه تجرّد و فقه موازنات
(وصفی عاشور ابوزید) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/10/04
فرهاد کولبر فراتر از فرهاد کوهکن
(فریبا قهرمانی)
1398/10/02
به یاد شاگرد دکتر قرضاوی!
(دکتر عبدالظاهر سلطانی)
1398/10/01
بازتاب هرمنوتیک توحیدی و نظریه‌ی دوحرکتی در آراء تفسیری امینه ودود
(محمد جهانگیری اصل[١])
1398/09/30
امام سید احمد شهید در آینه تاریخ- پارەی دوم و پایانی
(امام سید ابو الحسن علی حسنی ندوی) (ترجمه: مولانا محمد قاسم قاسمی)
1398/09/28
امام سیّد احمد شهید در آینه تاریخ- پاره‌ی نخست
(امام سید ابو الحسن علی حسنی ندوی) (ترجمه: مولانا محمد قاسم قاسمی)
1398/09/26
چکیده‌ی سخنرانی «مقصد آزادی در فقه اسلامی معاصر»
(راشد غنوشی) (ترجمه: وفا حسن‌پور)
1398/09/24
- اگر انسان پس از مرگ نابود می‌شد خودکشی راه حل مقبولی برای رهایی از تنگناهای دنیایی بود. -درد و رنج‌های دنیا هر چند بزرگ و مهم باشد در مقایسه با عذاب آخرت ناچیز است.  -کسی که خودکشی کرده است در روز قیامت به او دستور می‌دهند تا صحنه‌ را بازسازی کند و با همان حالت وارد آتش می‌شود و در آن می‌ماند. 
چکیده: هر انسانی در برابر احکام الهی مسؤولیت دارد و باید رفتار خود را با قوانین و دستورهای الهی هماهنگ سازد و در هر رویدادی باید بر اساس درخواست شارع عمل کند و با توجه به عدم روشن بودن احکام شرعی در موضوعات نیاز به اجتهاد می‌باشد. اجتهاد یعنی استفاده از نیروی ذهن برای دستیابی به احکام شریعت از میان منابع و دلایل چهارگانه و با کمک علم اصول فقه بعنوان متدولوژی و ابزار استفاده از این منابع.
بسیاری از غربی‌ها توجّه شایانی به مسأله‌ی حقوق بشر از جهت فکری و عملی دارند و صدها کتاب و مقاله در این باره تألیف کرده‌اند. حقوق بشر از جمله‌ موضوعاتی بوده که فرهنگ‌های غیر غربی هم به آن پرداخته‌اند. برخی بر این باورند که هر فرهنگی حق دارد تصور مستقلی از حقوق بشر داشته باشد و این تصور می‌تواند با تصور غربی که در اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر آمده است متفاوت باشد. برخی نیز می‌گویند حقوقی که در این اعلامیه آمده است حقوق جهانی است و می‌تواند معیاری برای فرهنگ‌های محلی باشد. 
استاد حسن بنا در ٢٣ بهمن ١٣٢٧ ترور شد در حالی که امّت اسلامی شدیداً به او نیازمند بود. با شهادت او جماعتش وارد مصیبت دشوار و طولانی شد؛ امّا مردان این دعوت به فضل الهی نه سستی و ناتوانی به خرج دادند و نه تسلیم شدند. روزی که خون این امام شهید در بزرگ‌ترین خیابان قاهره بر زمین ریخته شد و مردم از تشییع جنازه‌اش منع شدند و پیکر پاکش به دست زنان خانواده‌اش حمل شد، تأثیر آن روز بیش از هزار خطبه و هزار حلقه‌ی درس بود؛ چنان که شهید سید قطب می‌گوید: کلمات ما عروسانی از شمع هستند که اگر در راه آن کشته شویم روح در آن دمیده می‌شود و ماندگار می‌شوند. 
برخی احساس می‌کنند که سخن از اعتدال اسلامی این روزها ملال‌آور شده است البته تا حدی هم حق دارند؛ اکنون فکر امت و حالت بیداری اسلامی میانه است اما در دهه‌ی هفتاد و هشتاد و نود قرن گذشته چنین نبود زیرا دینداری در آن زمان به معنی تعمق و سخت‌گیری بود اما حالت میانه‌ای که امت به آن رسید نتیجه‌ی تلاش علمای بزرگی بود که اعتدال و آسان‌گیری اسلام را بیان کردند و یکی از این علمای بزرگ شیخ یوسف قرضاوی بود. 
عبادت در اسلام یکی از حقوق خدا بر انسان است؛ معاذ بن جبل‌ میگوید: همراه پیامبر خدا بر الاغی که غفیر نام داشت سواری بودیم به من فرمود: ای معاذ آیا حق خدا بر بندگان و حق بندگان بر خدا را می‌دانی؟ گفتم: خدا و رسول او داناترند. فرمود: حق خدا بر بندگان آن است که او را بپرستند و برایش شریکی قائل نشوند و حق بندگان بر خدا آن است تا زمانی که برای او شریک قائل نشوند آن را عذاب کند. گفتم: ای رسول خدا آیا بشارت این خبر را به مردم برسانم؟ فرمود: خیر در آن صورت تنبلی می‌کنند. [بخاری و مسلم] مفهوم عبادت کامل‌تر و جامع‌تر از چیزی است که بسیاری از مسلمانان به آن اعتقاد دارند؛ عبادت نماز و زکات و روزه و حج خالی نیست؛
اخیراً و به ویژه در سایه‌ی بحران‌های جهان معاصر که انسان را در تنگنا قرار داده است و او را درمانده کرده است، نیاز به تزکیه‌ی روحی یا تصوّف بیشتر احساس می‌شود. به همین خاطر برخی خواهان تقویت بعد معنوی اسلام شده‌اند و آن را یکی از راه‌های گفتگو با انسان معاصر می‌دانند. انسانی که از ماده‌گرایی سودی نبرده است و از خلأ معنوی رنج می‌برد. حقیقت اصطلاح تزکیه یا تصوّف چیست؟ آیا میراثی که اصطلاح تصوّف با خود دارد مانع تزکیه به عنوان روش خودسازی و انجام شعائر عبادی صحیح شده است؟ چگونه می‌توان تصوّف فلسفی را از سلوک معنوی جدا کرد؟
خیلی‌ها از سرنوشت معامله قرن و امکان اجرا شدن آن می‌پرسند و می‌گویند اساسا چنین طرح ناعادلانه‌ای هیچ گونه فرصت موفقیتی ندارد. همچنین عده‌ای از کشورها و خود فلسطینی‌ها نسبت به اجرای آن هشدار داده و وعده به شکست کشاندن این طرح را می‌دهند. این در حالی است که این طرح به معماری داماد یهودی جراد کوشنر داماد ترامپ، برای اجرا شدن مطرح نشده است، چون اساسا کل آنچه در آن آمده، سال‌هاست که مو به مو در قالب سیاست ایجاد واقعیت‌های اشغالگرانه به وسیله اسرائیل به اجرا درآمده و آنچه بر اساس این طرح قرار است به اسرائیل واگذار شود، عملا تحت کنترل و اشغالش است؛
امروزه بسیاری از مردم با بحران مصرف و گرانی و درآمد اندک و کاهش قدرت خرید روبرو هستند و پایبندی به اخلاق و ارزش‌های والای اسلامی بهترین راهکاری است که ما را از خطر افتادن در چنگال اندوه و نگرانی و دام شیطان برای ناامید و دلسرد کردن از رحمت خدا نگه می‌دارد. اعتدال و میانه‌روی مسلمانان یعنی آنان میان دنیا و آخرت بدون افراط و تفریط و بدون اسراف و خساست تعادل برقرار می‌کنند و خدای متعال می‌فرماید:  «وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللهُ الدَّارَ الآَخِرَةَ وَلاَ تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلاَ تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الأَرْضِ إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ» [قصص:٧٧].
مقدّمه: در روزهاى يكم و دوّم بهمن‌ماه ٩٨ فرصتى دست داد تا به همراه نمايندگان مؤسّسه‌ی خيريه و خدمات اجتماعى تسكين مهر شيراز در استان سيستان و بلوچستان حضور پيدا كنم. هدف از سفر، بازديد از مناطق سيل‌زده‌ی استان و اداى احترام و عرض خدا قوّت به عزيزانى بود كه در اين روزهاى سخت، با همه‌ی توان مشغول كمك‌رسانى به مردم محروم سيل‌زده بودند. 
می‌توان از دو نوع امید سخن گفت. امید آنگاه که به چیزی یا کسی تعلق می‌گیرد(امید به) و امیدواریِ مطلق که تعلق به چیز یا کسِ خاصی ندارد. امید از نوعِ «امید به» را می‌شود «خوش‌بینی» نامید. محاسبات و پیش‌بینی‌هایی می‌کنیم و خوش‌بین هستیم که محاسبات ما درست از آب دربیایند و نتیجه‌ی دلخواه ما حاصل شود. در این سطح، امید در چارچوبِ محاسبات جای می‌گیرد، می‌تواند رخوت‌آور باشد و ما را گرفتارِ خیالات خام و آرزوهای تباه کند. چنان به امکانِ خاص و معیّنی دل‌بسته و خوش‌بین می‌شویم که از تجربه‌ی امکان‌های دیگر چشم می‌پوشیم و ممکن است
مفهوم انبساط زمان (Time dilation) به نظریه‌ی نسبی خاص (Special Theory of Relativity) بازمی‌گردد که دانشمند آمریکایی آلمانی‌تبار آلبرت انیشتین در سال ١٩٠٥ مطرح کرد. نظریه‌ی انیشتین به نسبت خاص و نسبت عام تقسیم می‌شود و در نسبت خاص زمان به‌عنوان موجود واحدی که دائماً در حرکت است فرض نشده است بلکه بخشی از نظام بسیار پیچیده‌ای است که به سیستم فضایی مربوط است و به زَمَکان شهرت دارد. زیرا زمان و مکان دو بخش یک موجود واحد هستند و جابجایی از مکان بدون زمان ناممکن است. بنابراین زمان نسبت به هر چیز متحرکی متغیر به شمار می‌رود.
با وجود به قدرت رسیدن چند تن از رهبران حرکتهای اسلامی در برخی از کشورهای عربی و اسلامی، به نظر می‌رسد در ارائه‌ی الگوی مشخصی که بتوان اصطلاح حکومت اسلامی را درباره‌ی آن به کار برد ناتوان بوده‌اند. از ایران تا سودان و سایر کشورهای عربی که در قانون اساسی آنها از اسلام به عنوان دین رسمی یاد شده است، ساختار حکومت‌های نوظهور همچنان ظرفی است که اجتهادهای سیاسی گوناگونی را در خود جای داده است.  با اینکه کتابخانه‌ی اسلامی سرشار از کتاب‌های تاریخی است و تحولات دو منطقه‌ی عربی اسلامی را از قدیم و جدید مورد بررسی قرار داده است
مسلمانان همه برادر و امّت واحدند و غم شادی یک مسلمان در هر کجای دنیا، مسلمانان دیگر را دردمند نموده و از رنج او رنجور می‌شوند، اگر چه متأسّفانه امروزه در سایه‌ی شوم رهبری مدّعیان دروغین آزادی و انسانیت، امّت اسلامی به درد و رنج و فلاکت‌های ناگواری روبرو هستند، ازجمله، مسلمانان مظلوم ترکستان شرقی نیز با انواع شکنجه و نابودی و ویران‌گری و ستم دست و پنجه نرم می‌کنند. ترکستان شرقی به مثابه‌ی زندان بزرگی محسوب می‌گردد که میلیون‌ها مسلمان مورد شکنجه قرار دارند، این ظلم و ستم به گونه‌ی فجیع است که بین پدر و مادر و فرزندان و بین زن و شوهر جدایی می‌اندازند و مردان را کشته و زنان را مورد بی‌حرمتی قرار داده و جوانان را به کارهای شاقه و طاقت‌فرسا می‌گمارند.
از جمله ویژ‌گی‌ها و امتیازات زیاد اسلام، یکی ویژگی دینامیکی[١] است که اسلام دینی تحرک و فعالیت دوام‌دار در طول زندگی و در هر زمان و مکان می‌باشد، لذا اسلام دین ایستایی و گوشه گیری نیست. هدف ما از دینامیکی اسلام این است که دین اسلام به حرکت و خیزش تشویق نموده و از ایستایی و سکون باز می‌دارد، به تجدید و نوآوری دعوت نموده و از  تقلید و پیروی کورکورانه ابا می ورزد و به آمیخته شدن همراه زندگی ترغیب نموده و از رهبانیت و گوشه نشینی نفرت دارد؛ چون اسلام برنامه زندگی بوده و تمام امور آن را مداوا می‌کند و زمان و مکان را در می‌نوردد و در یک مدت زمانی خاص و محیط ویژه محدود نمی‌ماند، همه انسان‌ها را مخاطب قرار می‌دهد؛
حدود یک هفته از سیل ویرانگر بلوچستان می‌گذرد. بارش‌های شدید و سیل کم‌سابقه تخریب زیادی به زیرساختها و بنیه‌ی اقتصادی ساکنان جنوب استان وارد کرد. مانند همیشه، کمک‌های امدادی مردم نوعدوست از سراسر کشور سرازیر و به کاهش آلام سیل‌زدگان انجامید؛ امّا طبق تجربیات گذشته به‌تدریج و پس از گذشت مدّتی هیجانات فروکش، روند کمک‌رسانی کند و به مرور متوقّف خواهد شد
 دیرزمانی بود که ذهنم به آیات قتال مشغول بود به‌ویژه آن بخش که به آیات شمشیر معروف است؛ ازجمله‌ی این آیات: «فَإِذَا انسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُواْ لَهُمْ كلَّ مَرْصَدٍ فَإِن تَابُواْ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكاةَ فَخَلُّواْ سَبِيلَهُمْ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» [توبه:٥] پس چون ماه‌هاى حرام سپرى شد، مشركان را هرکجا يافتيد بكُشيد و آنان را دستگير كنيد و به محاصره درآوريد و در هر كمينگاهى به كمين آنان بنشينيد؛ پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند، راه برايشان گشاده گردانيد، زيرا خدا آمرزنده مهربان است. «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لاَ تَكونَ فِتْنَةٌ وَيَكونَ الدِّينُ لِلّهِ فَإِنِ انتَهَواْ فَلاَ عُدْوَانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ» [بقره:١٩٣]
بیانیه‌ی اخیر جماعت دعوت و اصلاح زمینه‌ای فراهم نموده تا این تشکّل مدنی، آماج حملات و انتقادهای شدیداللحنی از طرف برخی افراد و گروه‌ها قرار گیرد و اتّهاماتی بر آن وارد شود؛ بنابراین ضروری است برای تبیین این موضوع نکاتی بیان شود: ۱. «جماعت دعوت و اصلاح» دارای مبانی، افکار، اندیشه‌ها و مواضع مختصّ به خود است که ممکن است با دیگران اختلاف‌‌ داشته و متفاوت باشد. هرگز چه در گذشته و چه اکنون، خود را اپوزیسیون و معارض نظام، معرّفی ننموده و آن را رسالت خویش قرار نداده‌‎ایم.
 چکیده  علم مقاصد شریعت دانش شناخت اهداف تشریع احکام شرعی است که مجتهد را در کشف حکم شرعی و پیداکردن راهکارهای حل مسائل جامعه‌ی مؤمنان برای بهتر زیستن بر اساس معیارهای دین اسلام یاری می‌‌‌‌کند. در جهان امروز که قضیه‌ی اجتهاد از ضروری ترین نیازهای جامعه اسلامی محسوب می‌شود؛ احیای روش استنباط بر اساس مقاصد می‌‌‌‌تواند بسیاری از مشکلات جهان اسلام را در حوزه‌های مختلف حل کند. این مقاله به جمع‌آوری اطلاعات مرتبط به علم مقاصد به روش کتابخانه‌‌‌‌ای از منابع معتبر اصولی معاصر پرداخته است و تلاش می‌‌‌‌کند که دیدگاه اصولیان معاصر را در ضرورت توجه به علم مقاصد در جهان معاصر نشان دهد.
جریان‌های و تشکّل‌های فکری به عنوان یکی از ارکان تقویت‌کننده‌ی جامعه‌ی مدنی و شاکله‌های توسعه‌یافتگی یک اجتماع محسوب می‌گردند. ضرورت نقش وجودی این تشکّل‌ها امری بدیهی و غیر قابل انکار و اغماض است. به طور طبیعی مبانی معرفتی، ساختار، اهداف، برنامه‌ها و رویکرد تشکّل‌های موجود در یک جامعه‌ی انسانی متفاوت است. هرچند این تنوّع‌ها در صورت وجود داشتن فضای آزاد رقابتی سالم و احترام به داشته‌های همدیگر می‌تواند به فرصتی برای رشد و بالندگی یک ملّت و جامعه همچنین از میان برداشتن موانع توسعه‌ی پایدار منجر گردد.
اسلام برای تربیت انسان از وسایل متعددی بهره جسته، که از جمله‌ی این ابزار، تربیت به وسیله الگوی عملی است که بسیار تأثیرگذار می‌باشد. بر این اساس قرآن شخصیت پیامبر - صلّی الله علیه وسلّم- را به عنوان الگویی کامل و عملی برای اهل ایمان معرفی می‌کند، که تمام اصول، و مبادی و ارزش‌های اسلام در شخصیت ایشان تجسم و تحقق یافته است. پیامبر - صلّی الله علیه وسلّم- بزرگترین الگو و نمونه در تاريخ طولاني بشريت است. محمد قطب می‌گوید: بدون شک شخصیت پیامبر- صلّی الله علیه وسلّم- نشانه و معجزه برای یک زمان، یک عصر، یک نسل، یک امت
پل و دیوار گرچه از مصالح ساختمانی یکسانی ساخته می‌شوند اما کاربری متفاوتی دارند، برخی دیوارها مانند دیوار برلین انسان‌ها را از هم جدا می‌کردند، و برخی پل‌ها مانند پل بُسفُر در استانبول، قاره‌ی اروپا و آسیا را به هم پیوند می‌زنند. یکی از سنّت‌های خداوند در میان ما انسان‌ها، سنّت تنوّع و گوناگونی است، این تنوّع ذاتاً نه خوب است و  نه بد، بستگی به نوع کاربری ما دارد، ما می‌توانیم با این تنوّع،  هم در میان خود پل بسازیم و هم  دیوار.
اجلاس کوچک سران کشورهای اسلامی با وجود موانع و کارشکنی‌ها، سرانجام در موعد مقرر از ۲۷ تا ۳۰ آذر در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد. جرقه‌ی نخستین این کنفرانس در حاشیه‌ی گردهمایی رهبران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد زده شد.
بررسی یکی از مواضع ابو عبیده جراح رضی الله عنه عزالدین بن عبد السلام سلطان العلماء در کتاب گران‌سنگ خود «القواعد الکبری» درباره‌ی خالد بن ولید آورده است: وقتی عمر بن خطاب خالد را از فرماندهی جنگ شام برکنار کرد و ابو عبیده را به جای او گمارد، نامه‌ی برکناری خلیفه در حالی به دست ابو عبیده رسید که رزمندگان صف بسته و آماد‌ه‌ی جنگ بودند.
 باز با تابش نور خورشید چشمان مان را در صبحی دیگر بر روی زندگی باز می‌کنیم. دوباره از شنیدن خبرهای ناگوار مات و مبهوت می‌شویم.  دگر بار با غم جان سپردن دو برادرکولبر بغضی عمیق را بر سینه می‌کوبیم.   فرهاد چهارده ساله و آزاد هفده ساله که برای شیرینی روزهای زندگی گام‌های محکم و استوارشان را به سنگ‌های سرسخت و سرد کوهستان سپردند.  با رفتنشان برای درد نان، جان به جای گذاشتند.
استاد احمد ملایی متولد ١٣٢٠شمسی، در اصل از منطقه‌ی ماخونیک، شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی بود که برای ادامه‌ی  تحصیل از مسیر بندرلنگه راهی کشورهای عربی شد. دوره‌ی دبیرستان را در کشور قطر و نزد دکتر قرضاوی سپری کرده و برای دوره‌ی لیسانس به شهر مدینه‌ی منوّره رفت. شاید وی تنها شاگرد مستقیم شیخ دکتر قرضاوی در ایران باشد!  پس از تحصیل و بازگشت به کشور، به استان کردستان رفته و مدّتی در شهر سقز سکنی گزید و با خانمی متدیّن و فرهیخته و اصیل کردزبان ازدواج کرد.
   چکیده       در مکاتب و نظریه‌های ادبی معاصر، معنا را اغلب مولود قدرت قرائت تفسیری خواننده می‌دانند که این رویکرد بیشتر برگرفته از آرای اندیشمندان غربی به نسبت متون مقدس است. متفکران اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. امینه ودود فیمینیسم نو مسلمانی است که می‌کوشد رویکردی بر مبنای بازتفسیر قرآن بر اساس روشی هرمنوتیکی برگرفته از آرای «هرمنوتیک توحیدی» و نظریه «دوحرکتی» فضل‌الرّحمن داشته باشد.
«احیاء نظام رهبری و امامت» عملکرد و کارنامه‌ی دوم حضرت سید احیاء نظام امارت و امامت بوده است، این یکی از ارکان اسلام است که مسلمانان مدتی آن را ترک نموده بودند و به علت ترکش شیرازه‌شان از هم گسیخته شده بود و همگی مانند گله گوسفندان بی‌شبانی می‌ماندند، در صورتی که اسلام این نوع زندگی را حیات جاهلی تعبیر نموده است و در چنین شرایطی، از زنده و مرده شدن برحذر داشته است و آن را بقدری محکوم نموده است که نباید هیچ زمانی مسلمان بدون امیر و امام زندگی کند. حضرت امام سید احمد این سنّت متروکه را بار دیگر زنده نمود، آن‌هم در زمانی که از مدت‌ها قبل کسی بر این اصل عمل نکرده بود.
انگیزه‌ی ترجمه: الحمد لله، رب العالمين والصلاة والسلام على رسوله وآله وصحبه أجمعين. چند سال پیش نزد یکی از دوستان تحصیل‌کرده و با ذوق کتابی دیدم مشتمل بر شرح حال «جواهر لعل نهرو» یکی از رهبران اسبق هندوستان، سؤال کردم، این کتاب را خوانده‌اید؟ جواب داد: بلی! کتاب را خوانده‌ام، مبارزات این شخص مرا به شدت تحت تأثیر قرار داده است، واقعاً چه انسان اندیشمندی بوده و در آزادی هند چقدر نقش داشته است...! پرسیدم: سید احمد شهید را می‌شناسید. آیا با حرکت جهاد و اصلاح او آشنایی دارید؟ گفت: خیر!
- مقاصد شریعت با آزادی‌های سیاسی در کشور ارتباط بسیار محکمی دارد؛ اسلام آمده است تا جامعه و امتی بسازد که برای مردم بهترین باشند و زمینه‌ی لازم برای عدالت و آزادی را در جامعه فراهم کند؛ آنچه را که برای دین و عقل و نفس و سایر مقاصد شریعت مانند عدالت، آزادی، حفیظ محیط زیست، برقراری صلح در جهان و در داخل امت اسلامی لازم است محقق کند.  -علم مقاصد یکی از امیدهای بزرگ امت ماست تا با نوگرایی و ابداع در حوزه‌ی علوم شرعی یا علوم انسانی و اجتماعی به این مهم دست یابد بدون آن که لطمه‌ای به ثوابت دینی وارد شود.
همزمانی محتوا