عنوان تاریخ
چکیده‌ی سخنرانی «مقصد آزادی در فقه اسلامی معاصر»
(راشد غنوشی) (ترجمه: وفا حسن‌پور)
1398/09/24
٢١ ویژگی رهبری در سوره‌ی کهف
(عبدالرحمن عزام)
1398/09/23
غباری که زیبایی اسلام را پوشانده است
(محمد یتیم- اندیشمند مراکشی) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/09/21
باز آن مرد در باران آمد!‏
(عثمان عباسی)
1398/09/19
راشد غنّوشی، دین و سیاست
(عدنان فلاحی)
1398/09/15
ده پرسش برای آشنایی پیش از ازدواج
(دکتر جاسم المطوع) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/09/12
رهنمودهای طلایی برای بهبود زندگی خانوادگی
(دکتر جاسم المطوع) (ترجمه: عبدالرّحمن عزام- افغانستان)
1398/09/08
اسلام‌گرایی و فرجام بهار عربی در گفت‌وگو با سعید بنسعید علوی
(ترجمه: اصلاحوب)گفت‌وگو: لیلاس سویدان
1398/09/06
ترکیه‌ی اردوغان از اخوان جداست
(محمد زاهد گل) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/09/04
اسباب گمراهی
(دکتر علی بن محمد صلابی) (ترجمه: عبدالخالق احسان - افغانستان)
1398/09/03
نگاهی اجمالی بر مفهوم دموکراسی در فرایند انتخاباتی جماعت دعوت و اصلاح
(عثمان عباسی- عضو منتخب کنگره از آذربایجان غربی)
1398/08/22
تلاطمى كه آرام گرفت
(فرزاد وليدى - عضو كنگره)
1398/08/19
کنگره‌ی پنجم جماعت از اخلاق‌مداری تا شایسته‌سالاری(١٠نکته)
(محمد جهانگیری عضو پنجمین کنگره‌ی جماعت دعوت و اصلاح)
1398/08/19
نگاهی اندرونی به پنجمین کنگره‌ی جماعت دعوت و اصلاح
(رسول رسولی‌کیا – عضو پنجمین کنگره‌ی جماعت دعوت و اصلاح)
1398/08/18
مفهوم عدالت در گرایش اصلاح‌طلب نوین عربی
(سعید بنسعید العلوی) (ترجمه: سرویس اندیشه‌ی اندیشه اصلاح)
1398/08/11
خداوند آدم را از حوا آفرید
(گردآورنده: محمد خان)
1398/08/09
فرزندم حَسَن
(احمد عبدالرّحمن البناء) (ترجمه: عبدالرّحمن عزام- افغانستان)
1398/08/07
در سوگ مردی از جنس نور
(رسول رسولی‌کیا- مهاباد)
1398/08/05
آنچه در مدارس انگلستان دیدم
(عدنان حمیدان) (ترجمه: اصلاحوب)
1398/08/05
اخلاق در حوزه‌ی اومانیسم
(یوسف عزیزپور- پیرانشهر)
1398/08/02
سایه‌روشن‌های توافق درباره منطقه کُردی سوریه!
(صابر گل‌عنبری/ کارشناس مسائل خاورمیانه)
1398/07/29
نقش مربّی در دعوت فردی-بخش اوّل
(هشام بن عبدالقادر آل عقده) (ترجمه: فاطمه شمسی)
1398/07/29
جوانان در تمدن اسلامی؛ بایدها و نمونه‏‌ها
(محمد عزب) (ترجمه: عبدالرحمن عزام)
1398/07/29
لحظاتی با سخنان دلنشین پیامبر (صلّی الله علیه وسلّم) - پاره‌ی دوم و پایانی
(صالح احمد الشامی) (ترجمه: اقبال فلاحی فرد)
1398/07/20
کردهای سوریه و اظهارات ترامپ
(محمد احمدیان-سقز)
1398/07/18
لحظاتی با سخنان دلنشین پیامبر (صلّی الله علیه وسلّم) - پاره‌ی نخست
(صالح احمد الشامی) (ترجمه: اقبال فلاحی فرد)
1398/07/16
زن و نشانه‌های وجودی او
(دکتر فرید الانصاری) (ترجمه: زهرا صالحی)
1398/07/14
دیباچه‌ای بر سیمای صورت و سیرت زن در اسلام
(دکتر فرید الانصاری) (ترجمه: زهرا صالحی)
1398/07/12
سیاست قرآن کریم در قانونگذاری و تشریع احکام
(محمد مصطفی شلبی) (ترجمه: شیخ محمد خلفانی)
1398/07/09
بررسی «آیه حلیة» و ارتباط آن با قضاوت زن
(دکتر مختار ویسی)
1398/07/06
- مقاصد شریعت با آزادی‌های سیاسی در کشور ارتباط بسیار محکمی دارد؛ اسلام آمده است تا جامعه و امتی بسازد که برای مردم بهترین باشند و زمینه‌ی لازم برای عدالت و آزادی را در جامعه فراهم کند؛ آنچه را که برای دین و عقل و نفس و سایر مقاصد شریعت مانند عدالت، آزادی، حفیظ محیط زیست، برقراری صلح در جهان و در داخل امت اسلامی لازم است محقق کند.  -علم مقاصد یکی از امیدهای بزرگ امت ماست تا با نوگرایی و ابداع در حوزه‌ی علوم شرعی یا علوم انسانی و اجتماعی به این مهم دست یابد بدون آن که لطمه‌ای به ثوابت دینی وارد شود.
قصه‌ی ذوالقرنین در ذیل یک صفحه در خلال سوره‌ی کهف در قرآن کریم آمده است و مشتمل بر بیشتر از بیست صفت از اوصاف یک رهبر موفّق است؛ به شکل عجیبی میان صفات هنری و اخلاقی‌ای جمع نموده است که برای یک رهبر، ضرورت است؛ ویژگی‌های مذکور، قرار ذیل است: ویژگی یکم؛ تمکین نخستین ویژگی یک رهبر، توانایی اجرایی وی برای تحقّق اهداف مطلوب است؛ لذا در آغاز قصه‌ی وی آمده است: «إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ/ ما به او در زمین قدرت و حكومت دادیم» [کهف: ٨٤]
سایه‌ها و ابرها زمین و آسمان اسلام را پوشانده است و چشمان بینندگان را گرفته است. هر چند مسلمانان از فهم و درک حقیقت دین و حرکت در راستای مقاصد آن عقب بمانند، به همان میزان در نشان دادن چهره‌ی زیبای اسلام ناتوان خواهند بود. در دید جهانیان اسلام به عنوان دین عقب‌ماندگی، وابستگی، خودکامگی، اهانت به زن، هتک آزادی او،  تروریسم و جنگ‌های داخلی جلوه‌گر شده است؛ جهان اسلام به شکاری تبدیل شده است که امت‌ها از هر سو به آن هجوم آورده‌اند و این نه به خاطر کمی افراد و ضعف سازوکارها و امکانات است؛ بلکه به خاطر زنده شدن عادات جاهلی در میان مسلمانان است.
انتخاب کردن و انتخاب شدن جزو حقوق بدیهی هر شهروندی ‏است. مهلت ثبت نامزدها برای انتخابات مجلس یازدهم هم به ‏پایان رسید. با نگاهی اجمالی به لیست اشخاص ثبت‌نام‌شده ‏به یاد این جمله‌ی فارسی دوران دبستان افتادم: «آن مرد در ‏باران آمد» راستی آن مرد ممکن است، مرد رؤیاهای خیلی از ‏ما باشد؛ امّا هنوز نگران آمدنش و نوع اسب یال افشانش ‏هستیم.‏ اگر چه تفکیک میان انگیزه و انگیخته نامزدها کار دشورای ‏به نظر برسد؛ امّا بر اساس تجارب به‌ویژه حضور چندباره‌ی ‏برخی از چهره‌ها و تکرار شعارهای پر بسامد می‌توان به ‏شمّه‌ای از بروندادهای احتمالی اشاره نمود.
راشد غنّوشی، پیشینه و بیشینه‌ای دارد که بیش و پیش از بسیاری دیگر، به او اجازه و صلاحیت سخن گفتن درباره‌ی سیاست و امر سیاسی و خاصه نسبت آن با اسلام را می‌دهد. او در برخی از مهم‌ترین تشکیلات و سازمان‌های سیاسی ملی و فراملی صاحب جایگاه و مناصب عالی است: رهبر حزب النهضة (بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جنبش اسلامگرای تونس و شمال آفریقا، و یکی از مؤثرترین جنبش‌های سیاسی تونس) ، دستیار دبیرکل اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمین (اتحادیه‌ای متشکل از ده‌ها هزار نفر از علما و کنشگران مسلمانِ اقصی نقاط جهان اسلام اعم از شیعه، سنی، صوفی، اِباضی، سلفی و...)
به کسانی که در سن ازدواج قرار دارند پیشنهاد می‌کنیم در روابطی که به منظور آشنایی با همدیگر برقرار می‌‌کنند این ده پرسش را مطرح کنند؛ من این پرسش‌ها را تجربه کرده‌ام و احساس می‌‌کنم نتایج مثبت و پرباری در ازدواج داشته است.  ١-  چشم‌اندازت برای آینده‌ چیست و چه هدفی را در زندگی دنبال می‌‌کنی؟ هر کس در زندگی هدفی دارد که در راستای رسیدن به آن می‌کوشد خواه در زمینه‌ی اجتماعی باشد یا دینی یا خانوادگی یا علمی یا غیره؛ مهم این است که نامزدها در آغاز آشنایی چشم‌انداز روشنی از آینده داشته باشند.
مشکل زناشویی گاهی بزرگ تبارز می‏کند؛ اما اگر برای درمان آن برنامه ریزی درستی در نظر گرفته شود، کوچک می‌‏شود. این نکته ای است که من همواره هنگام بیان مشکلات، آن را متذکر می‌‏شوم. من مشکل را کوچک عنوان می‌کنم و شنونده از گفته‌ام تعجب می‌‏کند؛ زیرا به پندار او، این مشکل بس بزرگ است و علاج آن هم، بسی سخت، و یا هم گاهی شخص تلاش خویش را برای حل آن مبذول داشته است، ولی به نتیجه‌ای مطلوب نرسیده است؛ لذا حل آن را هفت خوان رستمی می‌‏داند که برای عبور از آن باید با هیولاهای فراوانی چنگ در چنگ شد. درین‏جا هفت گام برای همسرانی که علاقمند حلّ و چاره‌جویی مشکلشان‌اند، پیشنهاد می‌‏شود
از زمان فرو ریختن دیوار برلین و انفجار انقلاب‌های بهار در کشورهایی که پیشتر زیر نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بودند، جهان تک‌‌قطبی به وجود آمد و دموکراسی لیبرالی پیروز شد. نظریه‌ی جهانی شدن با وعده‌ی هم‌زیستی در نظام باز با معیارهای مشترک مطرح شد. با این که دیری نپایید و پدیده‌ی نبرد هویت‌ها در داخل اروپا منفجر شد و در جهان عرب درگیر‌ی‌های فرقه‌ای به وقوع پیوست و در کنار آن نبرد اسلام سیاسی با دولت مدرن آغاز شد. شدت این درگیری در حدی بود که کشور را پاره پاره کرد و صلح جهانی را در معرض تهدید قرار داد؛ اقلیت‌ها به طرز بی‌سابقه‌ای سرکوب شدند
مردم ترکیه در روند حرکت به سوی توسعه ضربات سختی دیده‌اند که برخی از آنها قابل توجیه و قانع‌کننده نبوده است امّا آنان راهی جز درس گرفتن از این تجارب و استفاده از نقاط مثبت آن پیش روی خود نداشتند. به جای آن که ناامیدی و احساس درماندگی دستاوردهای منفی را به آغازی برای مرحله‌ی نوین تبدیل کردند. نخستین ضربه به ملت ترکیه سرنگونی سلطنت‌ و خلافت عثمانی در سال ١٩٢٣ به دست آتاترک بود. آتاترک بنیان‌گذار جمهوری ترکیه‌‌ی نوین است که حکومت سکولارها را جایگزین سیستم خلافت کرد. دومین ضربه‌ی آتاترک به این ملت قطع ارتباط کامل آنها با میراث اسلامی ترکیه بود به طوری که تمام میراث فکری و اجتماعی و سیاسی مردم را از گذشته جدا کرد
گمراهی اسباب زیادی دارد، و در روشنایی سنت الهی در ترتیب نتایج بر مقدمات و وابستگی مسببات بر اسباب؛ گاهی اسباب گمراهی فکری است و گاهی روحی و گاهی اخلاقی، و گاهی از وراثت و محیط تأثیر می‌پذیرد و برخی مواقع از طبیعت زندگی شخص اثرپذیر می‌شود، اینک مهمترین اسباب و عوامل گمراهی را بیان می‌کنیم: ١ – عدم استفاده انسان از موهبت‌های خویش در تفکر در مورد آیات الهی: الله متعال می‌فرماید: «أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَكْثَرَهُمْ يَسْمَعُونَ أَوْ يَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِيلًا» [الفرقان: 44] آيا گمان می‌بري كه بيشتر آنان (چنان كه بايد) می‌شنوند يا می‌فهمند؟! (نه! آنان تفكّر و تعقّل ندارند). ايشان همچون چهارپايان هستند، و بلكه گمراهتر. 
مفهوم دموکراسی یکی از داغ ترین بحث‌های روز و دغدغه‌های بشر امروزی است. با این وجود یکی از واژه‌های مبهم سیاسی-اجتماعی است که می‌توان گفت زبان مشترکی در مورد معنا و مفهوم آن کمتر یافت می‌شود. از لحاظ مفهوم شناسی لغوی دموکراسی ارتباط با حکومت دارد و به معنای حکومت به وسیله‌ی مردم یا به تعبیری حکومت مردم بر مردم یا یک روش حکومتی کم‌خطا از حکومت مردمی است. درحال حاضر مفهوم دموکراسی از چارچوب ارتباطی قدرت و حکومت فراتر رفته است
هميشه اصلى وجود دارد كه در هر مسئله و رويدادى بايد تمام جوانب كار را مدّ نظر قرار داد، به عبارتى بايد به ضعف‌ها و آثار منفى، پيامدها و آثار مثبت رويداد پرداخته شود؛ امّا اينجانب از مخاطبان اجازه مى‌خواهم كه بنده را مورد ملامت قرار ندهند كه هر چه مى‌خواهم ضعف‌هاى پنجمين كنگره‌ی جماعت دعوت و اصلاح را مورد كنكاش قرار دهم و باور دارم كه ضعف‌هايى هم وجود دارد، نمى‌توانم. دليل اين ديدگاه هم چربيدن نقاط قوت و همگرايى كم ديده شده‌ای در زندگى دو دهه كار تشكيلاتى‌ام است. 
جماعت دعوت و اصلاح در روزهای ١٥و١٦آبان‌ماه پنجمین کنگره‌ی خود را در حالی با آرامش و امنیّت برگزار کرد که خاورمیانه حال و روز چندان خوشی نداشته و غالب کشورهای منطقه با جریانات بیداری اسلامی میانه‌ی خوبی ندارند. بنده به عنوان عضو کوچکی از کنگره‌ی پنجم جماعت مشاهدات و فهم خویش را از کنگره به سمع و نظر مخاطبان محترم می‌رسانم: ١. آگاهی اعضای کنگره:
خداوند را بابت برگزاری موفّق این کنگره و دستاوردهای بزرگ آن شاکرم. این موفّقیّت را در درجه‌ی نخست به تک تک اعضا و مدیران ارشد جماعت و سپس به جامعه‌ی بزرگ ایران، دوستان و هوادارن این تشکّل دوست‌داشتنی تبریک می‌گویم. حضور در جمع بزرگی چون کنگره‌ی جماعت دعوت و اصلاح افتخاری است که دعا می‌کنم نصیب کلّیّه‌ی آن کسانی شود که برای جماعت و حال و آینده‌ی آن برنامه و دغدغه دارند. بی‌شک برگزاری کنگرە بدون تنش و البتّه موفّق آرزوی هر سازمان و حزبی است؛ امری که بسیاری از احزاب در آن ناکام مانده و اغلب به دلیل عدم برخورداری از انسجام سازمانی از اجرای آن بازمانده‌اند.
اشاره: سعید بنسعید العلوی به سال ۱۹۴۶م در شهر مکناس ‌زاده شد و در ۱۹۷۸م از دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه محمد الخامس رباط کار‌شناسی ارشد گرفت. هم‌چنین در سال ۱۹۸۷م از همین دانشگاه توانست مدرک دکترای خویش در رشته‌ی فلسفه را دریافت کند. وی در دانشکده‌ی ادبیات از سال ۱۹۸۷م به تدریس اشتغال دارد. وی در مراحل گوناگونی در دانشگاه محمد الخامس به عنوان سرپرست، رئیس دانشکده و رئیس دانشگاه برگزیده شده است. سعید بنسعید در سی سال گذشته در مرکز پژوهش‌های اندلس و گفت‌وگوی تمدن‌ها در سمت دبیرکل و معاون به خدمت اشتغال داشته است.
استاد شهید سید قطب می‌فرماید: آنچه بیشتر در محافل دینی، در زمان ظهور اسلام انتشار یافته بود مطلبی است که در سفر تکوین در فصل دوم(در کتاب مقدس) آمده آنجا که می‌گوید: خداوند آدم را خلق کرد و از دنده‌ی چپ او که خواب بود حوا را به وجود آورد. با وجود آنکه چیزی از این مطلب در نصوص قرآن و سنت وارد نشده، بیشتر مفسران «نَفْسٍ واحِدَةٍ» را در این آیه و غیر آن، حضرت آدم پنداشته‌اند و حوا را خلق شده از دنده‌ی چپ او انگاشته‌اند. در حالی که برخی مفسّران قدیم و جدید این فهم را لزوماً صحیح ندانسته و بلکه با توجّه به سیاق آیه، فهم دیگری را سزاوارتر دانسته‌اند. برخی از مفسّران جدید روایات حامل این معنی را ضعیف شمرده‌اند
«هیچ پدری فرزندش را بهره‌ای بهتر از ادب نیکو، نداده است.» [به روایت ترمذی] امید داشتم خداوند برایم فرزند صالحی روزی گرداند تا او را به نیکویی ادب و تربیت آموزم؛ تا نسلی صالح و خیری جاری و اثری ماندگار باشد؛ خداوند خواسته ام را برآورده نمود و امیدم را محقق ساخت و برایم فرزندی برومند ارزانی نمود و حسن البناء نامش نهادم. خداوند متعال با عنایت خود از آوان کودکی، فرزندم را در حمایت و مراقبت خویش قرار داد و او را از هر آزار و گزندی حفظ نمود؛ حسن در گهواره قرار داشت که ماری بر بسترش رفت، از الله متعال در دور نمودن آن، کمک خواستم
 تاریخ آشنایی من با مرحوم مهندس مدنی به شش سال پیش بر می‌گردد. تعطیلات نوروز تصمیم گرفتم به اتفاق خانواده به دیدنی یکی از دوستان بسیار عزیزم، به شهرستان ماکو بروم. همراه خانواده، راهی ماکو شدیم. شهری که برای ما تازگی داشت؛ از داخل شهر که فقط یک خیابان اصلی و با طول پانزده کیلومتر دارد به میزبانمان زنگ زدیم که نشانی خانه‌اشان را جویا شویم؛ از ما خواست در جای مشخصی بمانیم تا او شخصاً دنبال ما بیاید. ماشینی که دنبال ما آمد دو سرنشین داشت؛ اولی مرحوم مهندس احمد مدنی که راننده و دومی ماموستا جاسمی میزبان اصلی ما. شب را در خدمت ماموستا علی امام جمعه و جماعت اهل سنت آن شهرستان سپری کردیم.
بر اساس گزارش‌های بین‌المللی انگلستان در سال ٢٠١٩ به رتبه‌ی نخست کیفیت آموزش در سطح جهان دست یافت و این شگفت‌آور نیست؛ چون من هم مانند بسیاری دیگر دیدم که در این کشور چگونه حق آموزش برای کودکان را یک امر قدسی می‌دانند حتی اگر مدارک قانونی اقامت هم نداشته باشد، کارت تولد برای ثبت نام کودک در مدارس کافی است. در این کشور آموزش و پرورش وظیفه دارد به شاگردان زبان بیاموزد و درس‌ها را به صورت خصوصی با آنان کار کند تا به سطح دیگر هم‌سالان خود برسند. مدرسه موظف است تمام نیازمندی‌های دانش آموز اعم از کتاب و نوشت‌افزار را بدون درخواست مالی از اولیاء تأمین کند.
 اومانیسم و پیامدهایش امروز در قرن ٢١ انسان با بحران هویت و بحران سقوط اخلاقی در شرق وغرب دچار گردیده و در این هزاره‌ی مدرنیته و پیشرفته بعد از اینکه از جاذبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی دروغین یا فریبنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زندگی بیرون فارغ می‌شود، بر می‌گردد به درون خویش نه آن درون صوفیانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش، درون ذاتی وجوهری حقیقت انسانی خودش برای اولین بار که به خودش بر می‌گردد، می‌بیند بزرگترین مجهول خودش است و تا وقتی که خودش مشخص نشود که کیست؟ هرگونه زندگی، راه‌حل، هرگونه فرم و یا راه‌حل هدایت بی‌معنی است.
دیروز پنجشنبه در حالی که نهمین روز حمله ترکیه به شمال و شرق سوریه رو به پایان و جهان در شوک نامه غیر معمول و اهانت‌آمیز دونالد ترامپ به رجب طیب اردوغان بود، رئیس جمهور آمریکا از دریافت اخبار بسیار خوب و مهمی از ترکیه و به موجب آن نجات جان میلیون‌ها نفر خبر داد. ناظران و تحلیل‌گران مشغول تحلیل محتوای "اخبار بسیار خوب" بودند که لحظاتی بعد خبر غیر منتظره توافق میان واشنگتن و آنکارا اعلام و گفته شد که مایک‌های آمریکایی در مذاکرات فشرده و ماراتونی خود با اردوغان و مقامات ترک به توافقی ۱۳ ماده‌ای دست یافته‌اند.
مقدّمه سپاس و ستایش از آن پروردگار جهانیان است و درود و سلام بر پیامبری که خاتم پیامبران است. یکی از وسایل دعوت به سوی خداوند دعوت فردی است. من در این باب، سخن تعدادی دعوتگر را شنیده یا خوانده و در گفتارشان خیر زیادی پیدا کرده بودم. پس خود را وا داشتم تا خیر کلامشان را از پراکندگی برهانم و یکجا جمع نمایم و خود نیز چیزهایی که می‌دانستم بدان افزودم تا حاصل کارم یک مطلب آسان و قابل فهم باشد و امیدوارم توشه‌ی راه آموزگاران و مربّیان قرار گیرد و این خداوند بلندمرتبه است که توفیقگر و هدایتگر راهِ راستین است.
آموزه‌‏های اسلامی مربیان را تشویق نموده است تا پیش از هجوم و شبیخون پیری بر خرمنِ عمرِ جوانان، فرصتِ عمر؛ این سرمایه و رأس المالِ جوانان را غنیمت شمرده و بر استفاده‌‏ی درست از عمر و وقت توجه و مراقبت داشته باشند. تعالیم اسلام گروهی از سایه‌نشینان عرش الهی را جوانانی معرفی نموده است که در عبادت و پرستش الله متعال نمو و نما یافته‌اند؛ ایشان را نه هوا و خواسته‌‏ها خسته نموده است و نه هم تمناهای بی‌‏بنیاد بی‌مایه‌‏شان ساخته است؛ و نه هم از رَوح و رحمت خدا ناامید شده‌اند.
... تا نعمتِ خداوند (برخود) را کم و حقیر نشمارید! «عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِی الله عَنهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: انْظُرُوا إِلَى مَنْ أَسْفَلَ مِنْكُمْ، وَلَا تَنْظُرُوا إِلَى مَنْ هُوَ فَوْقَكُمْ، فَهُوَ أَجْدَرُ أَنْ لَا تَزْدَرُوا نِعْمَةَ اللهِ - قَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ عَلَيْكُمْ»[20]. از ابو هریره (رض) روایت است که گفت: رسول خدا (صلّی الله علیه وسلّم)  فرمودند: «(در دنیا)، به پایین‌تر از خودتان نگاه نکنید و به کسی که بالاتر از شماست ننگرید، چون که این بهتر و مؤثّرتر است در این که نعمت خداوند بر خودتان را کم نشمارید».
آقای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در رابطه با کرد‌‌‌‌های سوریه هم‌پیمان استراتژیکش، این‌گونه اظهار نظر نمود: «جنگ کرد‌‌‌‌ها، جنگ «قبیله‌ای» است؛ ما دنبال منافع خودمان هستیم، هرجا منافعمان اقتضا کند، می‌جنگیم...! (٧ اکتبر ٢٠١٩). چنین اظهار نظری از یک شخصیت سیاسی مطرح در سطح جهان غرب، انسان را با تاریخ و عملکرد غرب در «خاورمیانه» و پیمان‌‌‌‌های قبل و بعد از جنگ جهانی اوّل پیوند می‌دهد، که جای بسی تأمّل و تدّبر است.
پیشگفتار حمد و سپاس بی‌کران برای پروردگار عالمیان و صلاة و سلام فراوان بر بهترین رسولان حضرت محمد مصطفی و بر همه‌ی آل و یاران و پیروان او، و نفرین و خواری هردو سرای بر دشمنان آنان باد. خواننده‌ی عزیز، با توجه به این که جامعه‌ی امروز ما با سنت و اخلاق رسول گرامی روز به روز فاصله‌اش بیشتر و بیشتر شده است و احادیث گهربار پیامبر (صلّی الله علیه وسلّم)  همچون کلام خداوند (قرآن) غریب و مهجور افتاده است، و کوشش مردم برای کسب معنویت به پایین‌ترین درجه رسیده و در عوض تلاش آنان برای اکتساب مال و جاه شبانه روزی شده است، و بنا به آیه‌ی: ﴿وَذَكِّرۡ فَإِنَّ ٱلذِّكۡرَىٰ تَنفَعُ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ٥٥﴾ [الذاريات: 55].
بخش اول: زن و نفس واحده جایگاه زن؟  این مسئله سوالی است که امروزه در جمله مباحثی قرار می‌گیرد که مردمان آن را بدیهیات می‌نامند و به تحقق یافتن مفاهیمی باز می‌گردد که در جامعه انسانی رسوخ پیدا کرده است. می‌پرسیم واژه زن به چه معناست تا به این سوال پاسخی مشخص بدهیم بر این مبنا که زن جنس مونث انسان است و قاعده نیز بر مراجعه به همین بدیهیات است که ظاهراً تعیین کننده‌‌ی بسیاری از اسراری است که بر ما پوشیده هستند. جنس مونث انسان.....
تمامی سپاس و ستایش‌ها شایسته معبودی است که جز او پناهی نیست، وی را سپاس می‌گوییم و پیوسته از او طلب بخشش داریم. هر کس را که او هدایت دهد گمراه نخواهد شد و هر کس را که گمراه سازد هدایت نیابد. شهادت می‌دهیم الله متعال معبود یگانه‌ای است که شریکی ندارد و محمد بنده و رسول او، رسالت را ابلاغ کرد و امانت را ادا نمود. امت را دعوت داد و در راه معبود خویش چنان که باید مجاهدت کرد تا آن زمان که مرگ، روح او را از جسم خاکی‌ ایشان جدا ساخت. به راستی کلام پروردگار صادق‌ترینِ سخنان و بهترین هدایت، هدایت محمد پیامبر خدا است
سیاست قرآن کریم در قانونگذاری و تشریع احکام، سیاستی بی نظیر ونمونه است. شارع حکیم احکام و دستورات اسلامی را یکباره و پشت سر هم نازل نکرد. مي‌توان گفت اکثر احکام را با ذکر علت و سبب تشریع بیان نمود. اما بیان علت و مقصد تشریع را در قالب اصطلاحات امروزی علماء ذکر ننمود. بلكه مي‌بينيم گاه گاهی بعد از آیاتی که در باره خلقت جهان صحبت می‌کند، صحبت از تشریع احکام می شود بدون اینکه اندک تفاوتی احساس شود که سیاق کلام تغییر کرده باشد. حتی در بیان مقاصد و علت تشریع احکام، شیوه یکنواختی را در پیش نمی‌گیرد تا سبب ملالت و دل زدگی شود؛
مقدمه هرچند نص شرعی صریحی که ولایت زن را در امر قضاوت ممنوع کند در کتاب و سنت وجود ندارد. اما مخالفان قضاوت زن برای اثبات عدم شایستگی زن در تصدی امر قضاوت به مجموعه ای از آیات قرآن کریم و سنّت نبوی شریف و اجماع و دلائل عقلی استدلال می‌نمایند. یکی از این آیات که به آن استناد می‌کنند آیه حلية است که ذیلاً برداشت دو گروه از علمای مخالف و موافق با قضاوت زن را در مورد این آیه‌ی کریمه از نظر می‌گذرانیم: وجه استدلال مخالفان قضاوت زن: در ذات خود نقص دارد،  برای جبران آن با زینت و زیور خود را می‌آراید. و نیز در بیان حجت و استدلال به هنگام مجادله و گفتگو ناتوان است. 
همزمانی محتوا